Muzykoterapia 11-MTER-2SP-n
Organizacja sesji muzykoterapii.
Zasady doboru muzyki. Muzyka relaksacyjna i aktywizująca. Działanie muzyki na organizm człowieka.
Muzyka jako terapia.
Rodzaje muzykoterapii. Muzykoterapia receptywna. Muzykoterapia aktywna. .
Gry i zabawy muzyczno- rytmiczne. Metoda E. Jacquesa- Delacroze”a
Trening relaksacyjny i muzykoterapia. Trening autogenny J. H. Schultza. Muzyka relaksacyjna. Ćwiczenia oddechowe.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- zdefiniować wpływ muzyki na rozwój człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym
- wykorzystać muzykę w procesach komunikacji interpersonalnych i społecznych
- samodzielnie zorganizować i poprowadzić określoną grupę w zakresie terapii muzycznej
- posługiwać się podstawowymi terminami muzycznymi i muzykoterapeutycznymi, umie wykorzystać walory terapeutyczne muzyki
- samodzielnie przygotować zajęcia z terapii muzycznej i je poprowadzić
- podjąć wyzwania, jakie stawia przed nim grupa terapeutyczna
-zachować się w sposób profesjonalny, zgodnie z etyką zawodową
- rzetelnie wywiązywać się z obowiązków pedagoga (terapeuty)
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Podsumowująca: zaliczenie w formie praktycznej.
Formująca: scenariusz zajęć i obserwacja podczas zajęć.
Kryteria oceniania
5.0– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnycka M. - „Metoda W. Sherbornew terapiii wspomaganiu rozwoju dziecka”. WSiP, Warszawa 1994 r.
2. Erikson J. - „Arteterapia czy uprawianie sztuki na użytek zdrowia”, Akademia Muzyczne we Wrocławiu 1989 r.
3. Galińska E. - „Muzykoterapia jako jedna z form terapii przez sztukę” w: „Arteterapia”. Zeszyty naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu 1989 r.
4. Galińska E. - „Muzykoterapia grupowa w psychiatrii”, Psychoterapia 1973r .
5. Janicki A. - „O potrzebach muzykoterapii i programach kształcenia muzykoterapeutów”, Zeszyt naukowy nr 34. Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 1977 r.
6. Janiszewski M. - „Przegląd wybranych form muzyczno - ruchowych przydatnych w kształtowaniu rozwoju fizycznego i rehabilitacji ruchowej” - Zeszyt naukowy nr 18, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź1989 r.
7. Jarkowska - „Muzyka jako element wychowania w rozwoju osobowym dziecka z niepełnosprawnością”, Maternus Media, Warszawa2004 r.
8. Kierył M. – „Elementy terapii i profilaktyki muzycznej”, Wyd. „Żak”, Warszawa 1996 r.
9. Kierył M. „Elementy muzykoterapii w pracy pedagoga” w „Wychowanie muzyczne w szkole”, 1993/1.
10. Konaszkiewicz Z. – „Muzykoterapia w pedagogice terapeutycznej”, „Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej we Wrocławiu” 1988, nr 45, s. 19 – 33.
11. Kronenberger M. – „Muzykoterapia. Podstawy teoretyczne do zastosowania muzykoterapii w profilaktyce stresu”, Mediatour, Szczecin 2003 r.
12. Niewiarowska B. – „Muzykoterapia dla każdego – rozmowa z Maciejem Kieryłem, lekarzem medycyny, muzykoterapeutą i anestezjologiem” w „Wychowanie muzyczne w szkole”, 1993/1.
13.Stachyra K. (red.) – „ Podstawy muzykoterapii”, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014 r.
14. Stadnicka J. - „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową”, WSiP, Warszawa 1998 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: