Metody terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oparte na budowaniu relacji 11-MT-4SA-s
1. Specyfika funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w sferze społeczno-emocjonalnej: style przywiązania dzieci z ASD, deficyty w zakresie teorii umysłu, nieprawidłowości w sferze ekspresji emocjonalnej, zachowania trudne.
2. DIR/Floortime jako model rozwojowy uwzględniający indywidualne różnice
i oparty na budowaniu relacji. Kamienie milowe rozwoju wg Stanleya Greenspana, różnice w ich osiąganiu przez dzieci typowo funkcjonujące i dzieci z zaburzeniami osób ze spektrum autyzmu.
3. Program Son-Rise: twórcy i geneza metody. Autyzm jako zaburzenie relacji społecznych. Cztery filary podejścia Son-Rise. Aranżowanie życia rodzinnego zdanie z założeniami programu.
4. Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM). Wykorzystanie zabawy i codziennych czynności jako sytuacji wspierających uczenie nawiązywania interakcji i komunikacji.
5. Growth through Play System: twórczyni, założenia metody. Zabawa jako klucz do nawiązania relacji i podtrzymania zaangażowania. Włączanie rodziców do terapii opartej na zabawie.
6. Program Rozwoju Relacji (RDI) Stevena Gutsteina. Umiejętności związane
z inteligencją dynamiczną i ich deficyty u osób ze spektrum autyzmu. Założenia programu, jego etapy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- omawia specyfikę funkcjonowania osób z zaburzeniami autyzmu w sferze społeczno-emocjonalnej, wskazując na źródła ich trudności w zakresie budowania relacji
- charakteryzuje wybrane metody terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu odnosząc się do twórców danych podejść, jak również ich głównych założeń
- wykorzystuje elementy poznanych metod opartych na budowaniu w pracy terapeutycznej z osobami ze spektrum autyzmu
- jest gotowy/a do współpracy z rodzicami/opiekunami osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu poprzez wspieranie ich w budowaniu relacji z własnym dzieckiem, ukazywanie praktycznych sposobów wdrażania poznanych założeń do życia codziennego
Kryteria oceniania
- esej
- aktywny udział studenta w zajęciach
Literatura
- Czub M., Znaczenie wczesnych więzi społecznych dla rozwoju emocjonalnego dziecka, w: „Forum Oświatowe” 2003, t. 2, s. 31-48
- Czub M., Terapie niedyrektywne w autyzmie, na przykładzie Growth through Play System (Systemu Rozwoju przez Zabawę), w: „Konteksty Pedagogiczne”, nr 1/2011, s. 182-192
- Greenspan S. I., Wieder S., Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć, Metoda Floortime, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014
- Kaufam R. K., Autyzm. Przełom w podejściu. Program Son-Rise, który pomógł rodzinom na całym świecie, wyd. Vivante, Białystok 2016
- Rogers S. J., Dawson G., Vismara L. A., Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem. Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014
- Winczura B., Rozwój emocjonalny dziecka z autyzmem w rodzinie, w: „Wychowanie w Rodzinie”, nr 4, 2011, s. 63-86
Powyższe artykuły/fragmenty książek są udostępniane studentom w formie skanów na platformie MS Teams.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: