Mediacje w środowisku szkolnym 11-MSS-3SPZ-pw-s
PRZEDMIOT OBEJMUJE NASTĘPUJĄCE ZAGADNIENIA:
Przyczyny i rodzaje konfliktów w środowisku szkolnym
Konflikty w środowisku szkolnym - mediacja a inne sposoby profilaktyki/minimalizowania
Procedura mediacji. Obszary zastosowania (mediacja szkolna, mediacja rówieśnicza, mediacja oświatowa, mediacja w sprawach nieletnich)
Rola mediacji w profilaktyce i rozwiązywaniu konfliktów, długofalowe i doraźne korzyści z mediacji
Mediacja i negocjacja - techniki, schemat, warunki skuteczności
Mediacja jako metoda rozwiązywania sporów w pracy pedagoga
Praca z konfliktem w szkole – analiza przypadków
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Wymienia przyczyny powstawania i eskalacji konfliktów w środowisku szkolnym
Wyjaśnia pojęcia z zakresu profilaktyki i rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym
Rozumie różnicę między mediacją, negocjacjami a innymi sposobami rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym
Analizuje obszary możliwego zastosowania procedury mediacji wraz z przykładami zastosowania w praktyce pedagogicznej
Wykazuje się umiejętnością rozpoznawania przyczyn konfliktów w środowisku szkolnym
Wykazuje się umiejętnością zastosowania zasad mediacji oraz technik i narzędzi pracy mediacyjnej
Potrafi opisać ogólne kroki postępowania w procedurze mediacji i wymienić warunki ich efektywności
Potrafi dokonać analizy hipotetycznych sytuacji z postępowania mediacyjnego oraz uzasadnić stosowanie konkretnych technik rozwiązywania konfliktów ( w tym mediacji i negocjacji w przypadku) w szkole
Wykazuje umiejętności komunikowania się i współpracy w zakresie profilaktyki i rozwiązywania konfliktów
Kryteria oceniania
F: dyskusja podczas ćwiczeń i wykładów;
F: ocena dokonanej analizy konfliktów w szkole
P: sprawdzian pisemny
F: projekt
WSZYSTKIE METODY DOSTĘPNE TAKŻE Z WYKORZYSTANIEM PLATFORMY MOODLE ORAZ POŁĄCZENIA W CZASIE RZECZYWISTYM W TOKU ZAJĘĆ ON-LINE
Literatura
W stronę upodmiotowienia – mediacja a procedury postępowania w sytuacji konfliktu w szkole” w: Edukacja XXI wieku
Gójska A., Huryn V. (2007). Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Warszawa. Wyd. CH Beck
Fisher R., Ury W., Patton B. (1996). Dochodząc do TAK. Warszawa. PWE
Gmurzyńska E., Alternatywne metody rozwiązywania sporów. (W:) Temidium, NR 4 (30)
Mediation Quarterly
MEDIATOR
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: