Metody socjoterapii w pracy z dzieckiem z rodziny alkoholowej 11-MSDRA-11-s
Student umie scharakteryzować rodzinę z problemem alkoholowym. Zna system ról w rodzinach z problemem alkoholowym. Zna wybrane metody i formy pracy socjoterapeutycznej. Umie przygotować scenariusze zajęć socjoterapeutycznych. Umie przeprowadzić zajęcia socjoterapeutyczne.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student/ka:
Ma uporządkowaną wiedzę na temat rodzin z problemem alkoholowym oraz sytuację psycho-społeczną wychowywanych w niej dzieci;
Zna metody i techniki stosowane w socjoterapii i rozumie do jakich problemów uczestników grup oraz na jakim etapie rozwoju grupy należy je zastosować;
Potrafi zastosować metody i techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem z rodziny z problemem alkoholowym;
Potrafi pracować w zespole, umie przyjmować i wyznaczać zadania, szczególnie w zakresie wpierania procesu grupowego ;
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w obszarze projektowania i realizacji zajęć socjoterapeutycznych
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 – niezadowalająca wiedza
Literatura
Bradshaw, J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. PTP.
Cierpiałkowska, L. (1994). System ról w rodzinach z problemem alkoholizmu. W: Waligóra, B. Elementy psychologii klinicznej. T.3. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Forward, S. (1992). Toksyczni rodzice. Warszawa: Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
Kobiałka, A., Strzemieczny, J. (1996). Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików. W: Nowiny Psychologiczne" nr 5-6.
Lepalczyk, I., Marynowicz-Hetka E. (1990). Rodzina z problemem alkoholowym. Pomoc. Profilaktyka. Wrocław: Ossolineum
Lipowska-Teutsch, A. (1995). Rodzina a przemoc. Warszawa: PARPA.
Pacewicz, A. (1995). Jak pomóc dziecku nie pić. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Robinson, B. E., Rhoden, J.L. (2001). Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików. Warszawa: PARPA
Skrzypczyk, W. (1994). Listy. Wybór tekstów dzieci alkoholików do rodziców. Łódź: Fundacja "Uwolnienie".
Sztander, W. (1995). Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym. Warszawa: PARPA
Skynner, R., Cleese, J. (1992). Żyć w rodzinie i przetrwać. Warszawa.
Sztander, W. (1995). Rodzina z problemem alkoholowym. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: