Metody socjoterapii - bajki i metafory 11-MSBM-11-s
Po zakończeniu konwersatoriów student powinien wiedzieć i rozumieć na czym polega korzystanie z bajek i metafor w pracy socjoterapeutycznej. Powinien mieć świadomość dobroczynnej roli metaforycznego komunikatu w relacji z odbiorcą i znajomość jego sposobu oddziaływania. Powinien dysponować wiedzą na temat zasad posługiwania się tego rodzaju przekazem i znać jego różne formy. Powinien także opanować znajomość celów metaforycznego przekazu. Oczekuje się też, że student będzie znał rodzaje bajek terapeutycznych, różnicował ich odmienne role i umiał je rozpoznawać. W trakcie kształcenia student powinien zapoznać się z licznymi przykładami bajek i metafor, a także zaznajomić się z metodami pracy osób mających w tej dziedzinie największe osiągnięcia. Koniec zajęć pozwala spodziewać się od studentów prób tworzenia własnych metaforycznych form. Student powinien nabyć umiejętność zręcznego posłużenia się metaforycznym przekazem stosownie do określonego mu przez osobę prowadzącą problemu.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
wyjaśnić zasadność korzystania z bajek i metafor w pracy socjoterapeutycznej
określić dobroczynną rolę metaforycznego przekazu i sposób jego oddziaływania
omówić zasady posługiwania się metaforą
scharakteryzować formy i cele metaforycznego przekazu
wymienić rodzaje bajek terapeutycznych i występujące w nich stałe elementy oraz wskazać je pośród prezentowanych na zajęciach przykładów
opisać metody pracy terapeutów stosujących metafory
posłużyć się metaforycznymi komunikatami
napisać bajkę terapeutyczną
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
ocena odpowiedzi udzielanych na pytania zadawane przez prowadzącego zajęcia
ocena wykonania zadań problemowych wskazanych przez prowadzącego
ocena efektów pracy studenta podczas realizowanych w grupach zadań tworzenia metaforycznych przekazów
ocena efektów ćwiczeń przygotowujących do samodzielnego napisania bajki terapeutycznej
ocena napisanej przez studenta bajki terapeutycznej
Kryteria oceniania:
5.0 – student błyskotliwie wyjaśnia zasadność korzystania z bajek i metafor w pracy socjoterapeutycznej (MSBM_01), precyzyjnie określa dobroczynną rolę metaforycznego przekazu i sposób jego oddziaływania (MSBM_02), znakomicie omawia zasady posługiwania się metaforą (MSBM_03), wspaniale charakteryzuje formy i cele metaforycznego przekazu (MSBM_04), celująco wymienia rodzaje bajek terapeutycznych i występujące w nich stałe elementy oraz wskazuje je pośród prezentowanych na zajęciach przykładów (MSBM_05), wyczerpująco opisuje metody pracy terapeutów stosujących metafory (MSBM_06), z ogromnie dużym wyczuciem posługuje się metaforycznymi komunikatami (MSBM_07), znakomicie pisze bajki terapeutyczne (MSBM_08)
4.5 – student bardzo ładnie wyjaśnia zasadność korzystania z bajek i metafor w pracy socjoterapeutycznej (MSBM_01), szczegółowo określa dobroczynną rolę metaforycznego przekazu i sposób jego oddziaływania (MSBM_02), bardzo dobrze omawia zasady posługiwania się metaforą (MSBM_03), w bogaty sposób charakteryzuje formy i cele metaforycznego przekazu (MSBM_04), prawidłowo wymienia rodzaje bajek terapeutycznych i występujące w nich stałe elementy oraz wskazuje je pośród prezentowanych na zajęciach przykładów (MSBM_05), bardzo dokładnie opisuje metody pracy terapeutów stosujących metafory (MSBM_06), bardzo dobrze posługuje się metaforycznymi komunikatami (MSBM_07), bardzo ładnie i poprawnie pisze bajki terapeutyczne (MSBM_08)
4.0 – student dobrze wyjaśnia zasadność korzystania z bajek i metafor w pracy socjoterapeutycznej (MSBM_01), poprawnie określa dobroczynną rolę metaforycznego przekazu i sposób jego oddziaływania (MSBM_02), dobrze omawia zasady posługiwania się metaforą (MSBM_03), prawidłowo charakteryzuje formy i cele metaforycznego przekazu (MSBM_04), dobrze wymienia rodzaje bajek terapeutycznych i występujące w nich stałe elementy oraz wskazuje je pośród prezentowanych na zajęciach przykładów (MSBM_05), poprawnie opisuje metody pracy terapeutów stosujących metafory (MSBM_06), dobrze posługuje się metaforycznymi komunikatami (MSBM_07), dobrze sobie radzi z pisaniem bajek terapeutycznych (MSBM_08)
3.5 – student prawidłowo, ale nie wyczerpująco wyjaśnia zasadność korzystania z bajek i metafor w pracy socjoterapeutycznej (MSBM_01), w miarę poprawnie określa dobroczynną rolę metaforycznego przekazu i sposób jego oddziaływania (MSBM_02), w większości poprawnie omawia zasady posługiwania się metaforą (MSBM_03), w dosyć zadowalający sposób charakteryzuje formy i cele metaforycznego przekazu (MSBM_04), w dużym stopniu radzi sobie z wymienianiem rodzajów bajek terapeutycznych i występujących w nich stałych elementów oraz wskazywaniem ich pośród prezentowanych na zajęciach przykładów (MSBM_05), w znacznym stopniu prawidłowo opisuje metody pracy terapeutów stosujących metafory (MSBM_06), zwykle poprawnie potrafi posłużyć się metaforycznymi komunikatami (MSBM_07), w zadowalającym stopniu wywiązuje się z zadań pisania bajek terapeutycznych (MSBM_08)
3.0 – student częściowo poprawnie wyjaśnia zasadność korzystania z bajek i metafor w pracy socjoterapeutycznej (MSBM_01), tylko w pewnym stopniu prawidłowo określa dobroczynną rolę metaforycznego przekazu i sposób jego oddziaływania (MSBM_02), jedynie częściowo omawia zasady posługiwania się metaforą (MSBM_03), poprawnie charakteryzuje tylko niektóre formy i cele metaforycznego przekazu (MSBM_04), tylko w części prawidłowo wymienia rodzaje bajek terapeutycznych i występujące w nich stałe elementy i tylko w niektórych przypadkach właściwie wskazuje je pośród prezentowanych na zajęciach przykładów (MSBM_05), w mierny sposób opisuje metody pracy terapeutów stosujących metafory (MSBM_06), czasami potrafi w zadowalający sposób posłużyć się metaforycznymi komunikatami (MSBM_07), w dostatecznym stopniu radzi sobie z zadaniami pisania bajek terapeutycznych (MSBM_08)
2.0– student niepoprawnie wyjaśnia zasadność korzystania z bajek i metafor w pracy socjoterapeutycznej (MSBM_01), nie potrafi lub niewłaściwie określa dobroczynną rolę metaforycznego przekazu i sposób jego oddziaływania (MSBM_02), nie zna lub niewłaściwie omawia zasady posługiwania się metaforą (MSBM_03), nieumiejętnie charakteryzuje formy i cele metaforycznego przekazu (MSBM_04), w większości nieprawidłowo wymienia rodzaje bajek terapeutycznych i występujące w nich stałe elementy, niepoprawnie wskazuje je pośród prezentowanych na zajęciach przykładów (MSBM_05), nie potrafi lub bardzo nieudolnie opisuje metody pracy terapeutów stosujących metafory (MSBM_06), niezręcznie lub niewłaściwie posługuje się metaforycznymi komunikatami (MSBM_07), nieprawidłowo pisze bajki terapeutyczne (MSBM_08)
Literatura
Eichelberger, W., Suchowierska, A. (2008). Bajka to życie albo z jakiej jesteś bajki. Warszawa: Jacek Santorski&Co Agencja Wydawnicza.
Miller, K., Cichocka, T. (2008). Bajki rozebrane. Łódź: Wydawnictwo JK.
Barker, P. (1997). Metafory w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bettelheim, B. (1996). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Mikita, A. (2008). Opowiadania terapeutyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina.
Nitsch, C. (2001). Bajki pomagają dzieciom. Opowieści, które uzdrawiają, pocieszają i dodają odwagi. Warszawa: Diogenes.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: