Metodyka pracy opiekuńczo - wychowawczej w przypadkach indywidualnych 11-MPWI-11-s
Organizacja zajęć nastawiona jest na nabywanie prze studenta kompetencji społecznych służących rozwiązywaniu problemów indywidualnych. Odbywa się to drogą samodzielnego studiowania wiedzy teoretycznej i zapoznania się z doświadczeniami profesjonalnych pracowników i obserwacji ich pracy, a przede wszystkim poprzez uczenie się w toku własnego działania w 3-4 –osobowych zespołach studenckich w trakcie zajęć terenowych i pedagogiczną, analizę zdobytych doświadczeń w małych grupach metodycznych na konwersatoriach.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
1. Student/ka rozróżnia i wyjaśnia zasady pracy indywidualnej z dzieckiem
2. Student/ka rozróżnia i wskazuje umiejętności i kompetencje niezbędne w pracy indywidualnej z dzieckiem.
3. Student/ka rozumie i objaśnia na czym polega praca opiekuńczo – wychowawcza z jednostką w określonej instytucji opiekuńczo – wychowawczej.
4. Student/ka wyjaśnia rolę indywidualności w procesie wychowania
5. Student/ka rozróżnia i charakteryzuje „dziecko z układu ryzyka”.
6. Student/ka sporządza plan pracy opiekuńczo – wychowawczej z konkretną osobą
7. Student/ka posługuje się wybranymi metodami pracy z jednostką
8.Student/ka sporządza konspekt i scenariusz oddziaływań z wybranym przypadkiem
9.Student/ka dostrzega konieczność doboru prawidłowych działań pomocowych jednostce
10.Student/ka obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w realizowanych wspólnie zadaniach podczas konwersatoriów
11.Student/ka stosuje zasady etyczności w postępowaniu opiekuńczym i wychowawczym.
Kryteria oceniania
egzamin pisemny, sprawdzenie umiejętności zaplanowania pracy z jednostką podczas konwersatoriów; dyskusja i ocena scenariuszy zajęć i ich realizacji.
Praktyki zawodowe
Student realizuje 30 godzin praktyk w instytucjach opieki i wychowania podejmując zadania wyznaczone przez prowadzącego przedmiot.
Literatura
- Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001.
-Brągiel J., Badora S., (red.): Formy opieki. Wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole 2010.
- Brzezińska A., Dzieci z układu ryzyka, [w:] Brzezińska A., Jabłoński S., Marchew M., (red.), „Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa”, Poznań 2003
- Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo wychowawczej - wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki Opole 2017
dostęp: https://repo.uni.opole.pl/docstore/.../GornickaB-+Metodykapracy.pdf
- Jaszczyczyn E., Szada – Borzyszkowska J., Edukacja dziecka – mity i fakty, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2010,
Dostęp: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3286/1/Jolanta%20Szada-Borzyszkowska_Dziecko%20z%20ADHD%20wyzwaniem%20dla%20nauczycieli%20i%20rodzic%C3%B3w.pdf
-Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Harmonia, Gdańsk 2008.
- Krasowska A., Uczeń z zaburzeniami zachowania. Budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym. Dostęp: www.ore.edu.pl
- Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, UMCS, Lublin 2011.
W cyklu 2022/SL:
- Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. |
W cyklu 2023/SL:
- Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. |
W cyklu 2024/SL:
- Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. |
W cyklu 2025/SL:
- Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: