Metodyka pracy z uczniem z zaburzeniami uczenia się 11-MPUZU-11-n
Uczenie się – pojęcia, definicje, konteksty.
Zaburzenia i trudności w uczeniu się. Wyjaśnienie podstawowych terminów- teoretyczne konteksty specyficznych trudności w nauce; etiologia, kryteria diagnostyczne, objawy specyficznych trudności w nauce.
Podstawy diagnozy psychopedagogicznej (założenia i cele procesu diagnostycznego, techniki diagnostyczne); diagnoza środowiska rodzinnego, sytuacji szkolnej ucznia, diagnoza zaburzeń rozwoju psychoruchowego i łączonych zaburzeń rozwojowo-sensorycznych
Zasady i metody pracy z uczniem z zaburzeniami uczenia się.
Arkusz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, karta indywidualnych potrzeb ucznia z zaburzeniami uczenia się.
Projektowanie zajęć specjalistycznych dla uczniów z zaburzeniami uczenia się, tok szczegółowy zajęć, formy i zakres dostosowań.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2019/SL: |
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę na temat aktualnych wyników badań na temat procesów uczenia się w kontekście współczesnych trendów w edukacji
Posiada wiedzę na temat potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami w uczeniu się
Potrafi zdiagnozować dysharmonie rozwojowe i specyficzne trudności w uczeniu się w kontekście sytuacji życiowej i szkolnej ucznia
Zna zasady i metody pracy z uczniem z zaburzeniami uczenia się. Potrafi wskazać najbardziej efektywne zajęcia wyrównujące, kompensujące, korygujące zaburzenia.
Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia specjalistyczne, wykorzystać adekwatne do potrzeb i możliwości ucznia pomoce dydaktyczne.
Potrafi elastycznie zmodyfikować i wdrożyć alternatywne programy wspierające rozwój ucznia z zaburzeniami.
Kryteria oceniania
Projekt, egzamin praktyczny
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
•Bandurska M. (red.) (2019). Wsparcie zdrowia psychicznego uczniów, Forum, Poznań, ss. 45-82, ss. 131-136.
•Dąbrowska-Jabłońska, I. red.(2008). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Impuls, Kraków.
•Fernandez A., Goldberg E., Michelon P. (2015). Fitness mózgu, PWN, Warszawa
•Gładyszewska-Cylulko J. (2011). Arteterapia w pracy pedagoga, Impuls, Kraków, rozdział III, IV, ss. 53-125.
•Harari Y.N. (2018) 21 lekcji na XXI, Wydawnictwo Literackie, Kraków, rozdział 19, ss.331-342.
•Kotarski R. (2017) Włam się do mózgu, Altenberg, Warszawa.
•Malinowska J., Neckar-Ilnicka T. (red.), (2015) Uczenie się dzieci. Myślenie i działanie, EPIDEIXIS, Kraków.
•Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J. (2014) Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Difin, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: