Metodyka pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku szkolnym 11-MPS-5SA-s
Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole
Specyfika funkcjonowania ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną w szkole
Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i nisko funkcjonujacych) charakterystyka procesów uczenia się;
Dyrektywne i niedyrektywne metody, programy pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykorzystywane w szkole
Planowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu ( nisko i wysokofunkcjonujacym), IPET
Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasie - pozycja w klasie, zachowania trudne
Współpraca z rodzicami - trudna sytuacja rodziny, strategie współpracy
W cyklu 2021/SZ:
Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole Specyfika funkcjonowania ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną w szkole Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i nisko funkcjonujacych) charakterystyka procesów uczenia się; Dyrektywne i niedyrektywne metody, programy pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykorzystywane w szkole Planowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu ( nisko i wysokofunkcjonujacym), IPET Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasie - pozycja w klasie, zachowania trudne Współpraca z rodzicami - trudna sytuacja rodziny, strategie współpracy |
W cyklu 2022/SZ:
Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole Specyfika funkcjonowania ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną w szkole Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i nisko funkcjonujacych) charakterystyka procesów uczenia się; Dyrektywne i niedyrektywne metody, programy pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykorzystywane w szkole Planowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu ( nisko i wysokofunkcjonujacym), IPET Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasie - pozycja w klasie, zachowania trudne Współpraca z rodzicami - trudna sytuacja rodziny, strategie współpracy |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
- potrafi scharakteryzować ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a także ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu sprzężonego z niepełnosprawnością intelektualną
- Zna specyfikę procesów uczenia się, oraz funkcjonowania społecznego dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i niskofunkcjonującego)
- objaśnia cele i zadania kształcenia i wychowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Wymienia, charakteryzuje i objaśnia formy i metody wykorzystywane w szkole w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Potrafi dostosować formy i metody pracy w szkole do możliwości funkcjonowania dzieci i młodzieży z z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Potrafi zaplanować pracę szkolną z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i niskofunkcjonującym)
Wie, w jaki sposób radzić sobie w szkole z zachowaniami trudnymi występującymi u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Wie w jaki sposób wspierać funkcjonowania społeczne ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasie i szkole
Potrafi zaplanować zajęcia dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na terenie placówki oświatowej (szkoła masowa, szkoła integracyjna, szkoła specjalna).
- Potrafi napisać indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny dla ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Potrafi współpracować z rodziną ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- korzysta ze źródeł literaturowych
Kryteria oceniania
egzamin, kolokwium, obecność, aktywność na zajęciach
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Praktyka w szkole z klasami dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Literatura
Attwood, T. (2006). Terapia poznawczo-behawioralna (CBT). W: L. H. Willey (red.), Zespół Asgergera w okresie dojrzewania (str. 47-82). Warszawa: Wyd. “Fraszka Edukacyjna” we współpracy z Fundacją Synapsis.
Bobkowicz-Lewartowska L. (2000), Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Brown S. (2017) Spektrum autyzmu i strategie deeskalacji, Gdańsk Harmonia Universalis.
Frith U. (2008) Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk: GWP.
Howlin, P., Baron-Cohen, S. Hadwin, J. (2012). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kraków: Wydawnictwo JAK
Kendall, P.,C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji (str. 161-183). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Lansing, M., D., Schopler, E., Walters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Wydawnictwo
Markiewicz K. (2007) Charakterystyka zmian w rozwoju umysłowym dzieci autystycznych, Lublin: UMCS.
Maurice C. (2002) (red), Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem. Warszawa: Twigger
http://niegrzecznedzieci.org.pl/
Olechnowicz H., Wiktorowicz R., (2012). Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego. Warszawa: PWN.
Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Randall P, Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Schopler E., Reicheler R.J., Lansing (1995), Techniki nauczania dla profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym
Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Lansing, M., D., Marcus, L.,M. (1995). Profil psychoedukacyjny PEP-R. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Wydawnictwo
Słopień A., Wojciechowska A., (2017), Funkcjonowanie emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu, W: B.Winczura (red.) Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu, (szkoły specjalnej. 237-251) Kraków :Impuls.
Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012) Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk GWP.
Timms, L., A.(2011) Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. Z o. o. Warszawa:
Wilde, K.(2016) Logistyka autyzmu : przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi wyzwaniami życia codziennego. Gdańsk : Harmonia Universalis.
Winter M. (2006), Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa: Fraszka edukacyjna
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: