Metodyka pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną 11-MPPOWN-11-s
Przedmiot dotyczy charakterystyki działania ośrodków szkolno-wychowawczych. Zapozna się z metodami pracy w ośrodkach szkolno-wychowawczych, metody pracy
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu zajęć:
- zna cele i założenia działalności ośrodków wychowawczych,
- zna metody pracyw
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemene
Kryteria oceniania :
5.5– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
5.0– bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale
z licznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale
z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna (tom 1 i 2). Warszawa: wyd. PWN.
2) Osowski R. (2001), Pedagogika niewidomych i niedowidzących. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Poznań: Wyd.: UAM, s. 179-189.
3) Osowski R. (1999). Dzieci niedowidzące i niewidome. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, s. 316-345.
4) Eckert U. (2001), Pedagogika niedosłyszących i niesłyszących - surdopedagogika. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Poznań: Wyd.: UAM, s.192-200 .
5) Pietrzak W. (1999). Dzieci z wadą słuchu. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, s. 348-375.
6) Wyczesany J. (2001), Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Poznań: Wyd.: UAM, s. 137-147.
7) Lausch - Żuk J. (2001), Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Poznań: Wyd.: UAM, s. 149- 164.
8) Obuchowska I. (1999), Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, s. 212- 250
9) Lausch - Żuk I. (1999), Dzieci głębiej upośledzone umysłowo. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, s. 252-289.
10) Kościelska M. (1998), Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN, rozdział IV (tylko czynniki upośledzenia i etapy patologizacją).
11) Szychowiak B. (2001), Pedagogika osób niesprawnych ruchowo. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Poznań: Wyd.: UAM, s. 201-217.
12) Michałowicz R., Chmielik J. (2000). Mózgowe porażenie dziecięce. Wskazówki dla rodziców. Warszawa: PZWL, s. 9 -54.
13) Bogucka J., Kościelska M., Radomski D. (1997). Dzieci z porażeniem mózgowym. Warszawa: CMPPP - MEN, s. 4-12.
14) Pisula E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP, rozdział 1-2, s. 13-59.
15) Góralczyk E. (1996). Choroba dziecka w twoim życiu. Warszawa: Wyd. CMPPP MEN, s. 11-49.
16) Maciarz A. (1998). Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 9-23.
17) Maciarz A. (2001). Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Poznań: Wyd.: UAM, s. 219-228.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: