Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z grupą 11-MPOW-11-s
Na wykładzie student zapoznaje się z ogólną charakterystyką metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej jako systemu wiedzy i przedmiotu nauczania oraz miejscem metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w strukturze wiedzy o opiece i wychowaniu. Omawiane są także działania opiekuńcze i działania wychowawcze jako przedmiot metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz dwa ujęcia metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej (ujęcie instytucjonalne- model instytucji opiekuńczo-wychowawczej – przesłanki konstruowania, model założony, model rzeczywisty, koncepcje instytucji opiekuńczo-wychowawczej a zadania dotyczące pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz zasady, formy i metody realizacji zadań) i ujęcie problemowo- zadaniowe (specyfika rozwiązywanego problemu; rodzaje problemów wymagające pracy opiekuńczo- wychowawczej np. zaburzenia zachowaniu, trudności w uczniu się itp., specyfika osoby, którą otacza się opieką – dziecko, młodzież, osoba w podeszłym wieku, upośledzony umysłowo itp.) Ponadto analizowane są etapy rozwoju grupy, role grupowe, normy grupowe a także zadania wychowawcy w odniesieniu do grupy.
Na konwersatoriach przedstawione są metody pracy z grupą w odniesieniu do konkretnej grupy dziecięcej, prezentacje różnego rodzaju zajęć realizowanych z grupą dziecięcą (zajęcia wychowawcze, profilaktyczne, czasu wolnego, integrujące, świetlicowe). Podczas praktyk studenci mają możliwość zastosowania i przeprowadzenia zajęć w klasie szkolnej, do których są przygotowywaniu podczas konwersatorium.
W cyklu 2021/SZ:
Na wykładzie student zapoznaje się z ogólną charakterystyką metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej jako systemu wiedzy i przedmiotu nauczania oraz miejscem metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w strukturze wiedzy o opiece i wychowaniu. Omawiane są także działania opiekuńcze i działania wychowawcze jako przedmiot metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz dwa ujęcia metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej (ujęcie instytucjonalne- model instytucji opiekuńczo-wychowawczej – przesłanki konstruowania, model założony, model rzeczywisty, koncepcje instytucji opiekuńczo-wychowawczej a zadania dotyczące pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz zasady, formy i metody realizacji zadań) i ujęcie problemowo- zadaniowe (specyfika rozwiązywanego problemu; rodzaje problemów wymagające pracy opiekuńczo- wychowawczej np. zaburzenia zachowaniu, trudności w uczniu się itp., specyfika osoby, którą otacza się opieką – dziecko, młodzież, osoba w podeszłym wieku, upośledzony umysłowo itp.) Ponadto analizowane są etapy rozwoju grupy, role grupowe, normy grupowe a także zadania wychowawcy w odniesieniu do grupy. |
W cyklu 2022/SZ:
Na wykładzie student zapoznaje się z ogólną charakterystyką metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej jako systemu wiedzy i przedmiotu nauczania oraz miejscem metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w strukturze wiedzy o opiece i wychowaniu. Omawiane są także działania opiekuńcze i działania wychowawcze jako przedmiot metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz dwa ujęcia metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej (ujęcie instytucjonalne- model instytucji opiekuńczo-wychowawczej – przesłanki konstruowania, model założony, model rzeczywisty, koncepcje instytucji opiekuńczo-wychowawczej a zadania dotyczące pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz zasady, formy i metody realizacji zadań) i ujęcie problemowo- zadaniowe (specyfika rozwiązywanego problemu; rodzaje problemów wymagające pracy opiekuńczo- wychowawczej np. zaburzenia zachowaniu, trudności w uczniu się itp., specyfika osoby, którą otacza się opieką – dziecko, młodzież, osoba w podeszłym wieku, upośledzony umysłowo itp.) Ponadto analizowane są etapy rozwoju grupy, role grupowe, normy grupowe a także zadania wychowawcy w odniesieniu do grupy. |
W cyklu 2023/SZ:
Na wykładzie student zapoznaje się z ogólną charakterystyką metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej jako systemu wiedzy i przedmiotu nauczania oraz miejscem metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w strukturze wiedzy o opiece i wychowaniu. Omawiane są także działania opiekuńcze i działania wychowawcze jako przedmiot metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz dwa ujęcia metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej (ujęcie instytucjonalne- model instytucji opiekuńczo-wychowawczej – przesłanki konstruowania, model założony, model rzeczywisty, koncepcje instytucji opiekuńczo-wychowawczej a zadania dotyczące pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz zasady, formy i metody realizacji zadań) i ujęcie problemowo- zadaniowe (specyfika rozwiązywanego problemu; rodzaje problemów wymagające pracy opiekuńczo- wychowawczej np. zaburzenia zachowaniu, trudności w uczniu się itp., specyfika osoby, którą otacza się opieką – dziecko, młodzież, osoba w podeszłym wieku, upośledzony umysłowo itp.) Ponadto analizowane są etapy rozwoju grupy, role grupowe, normy grupowe a także zadania wychowawcy w odniesieniu do grupy. |
W cyklu 2024/SZ:
Na wykładzie student zapoznaje się z ogólną charakterystyką metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej jako systemu wiedzy i przedmiotu nauczania oraz miejscem metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w strukturze wiedzy o opiece i wychowaniu. Omawiane są także działania opiekuńcze i działania wychowawcze jako przedmiot metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz dwa ujęcia metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej (ujęcie instytucjonalne- model instytucji opiekuńczo-wychowawczej – przesłanki konstruowania, model założony, model rzeczywisty, koncepcje instytucji opiekuńczo-wychowawczej a zadania dotyczące pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz zasady, formy i metody realizacji zadań) i ujęcie problemowo- zadaniowe (specyfika rozwiązywanego problemu; rodzaje problemów wymagające pracy opiekuńczo- wychowawczej np. zaburzenia zachowaniu, trudności w uczniu się itp., specyfika osoby, którą otacza się opieką – dziecko, młodzież, osoba w podeszłym wieku, upośledzony umysłowo itp.) Ponadto analizowane są etapy rozwoju grupy, role grupowe, normy grupowe a także zadania wychowawcy w odniesieniu do grupy. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
1. Student rozumie i wyjaśnia teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo – wychowawczej jako systemu wiedzy.
2. Student rozróżnia i objaśnia działania opiekuńcze i wychowawcze będące przedmiotem pracy opiekuńczo – wychowawczej.
3. Student rozumie i objaśnia dwa ujęcia metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej (instytucjonalne i zadaniowo – problemowe).
4. Student potrafi rozróżnić etapy rozwoju grupy, zadania grupowe oraz role i normy grupowe.
5. Student sporządza plan pracy opiekuńczo – wychowawczej z grupą.
6. Student posługuje się wybranymi metodami pracy z grupą.
7. Student sporządza konspekty i scenariusze zajęć z wybranymi grupami.
8. Student dostrzega konieczność doboru prawidłowych działań pomocowych grupie.
9. Student obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w realizowanych wspólnie zadaniach podczas konwersatoriów.
10. Student stosuje zasady etyczności w postępowaniu opiekuńczym i wychowawczym.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, ocena prezentacji metod pracy z wybraną grupą (klasą szkolną, grupą świetlicową, grupą dzieci i młodzieży w domu dziecka) i konspektów zajęć, kolokwium pisemne.
Praktyki zawodowe
Praktyki w wymiarze 30 godzin odbywane w placówce opiekuńczo - wychowawczej, gdzie studenci podejmują różnego rodzaju zadania (poznawcze, diagnostyczne i praktyczne) realizowane z grupą dzieci.
Literatura
-Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra, 2013
-Bereza A., Wilczewska A., Świetlica szkolna na miarę XXI wieku, Rozprawy Społeczne 2015, Tom IX, Nr 3
- Biedroń, M., Prokosz, M., Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001;
- Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2005.
-Czekaj K., Zarzycka A., Skierska – Pięta K., Dobre praktyki – zawód wychowawca, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2011;
- Czyż E., Bliżej rodziny. Domy dziecka przed i po reformie, Niebieska Linia, Nr 4, 2002
- Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, PEKW Gaja, Zielona Góra 2005.
- Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2016
- Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003.
- Kępski Cz. (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005.
- Ruszkowska M., (2013), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Wyd. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
- Sikorski W., Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej, Oficyna Wydawnicza PWSZ, Nysa 2014
- Ziółkowski P., Poradnik dla organizatora, kierownika i wychowawcy placówki wypoczynku dzieci i młodzieży oraz kierownika wycieczki szkolnej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2015
W cyklu 2021/SZ:
-Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra, 2013 |
W cyklu 2022/SZ:
-Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra, 2013 |
W cyklu 2023/SZ:
-Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra, 2013 |
W cyklu 2024/SZ:
-Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra, 2013 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: