Metodyka wychowania przedszkolnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną 11-MPI-11-s
Zapoznanie studentów z celami i zadaniami przedszkola specjalnego i integracyjnego. Pracą wychowawczo-dydaktyczną, założeniami edukacji przedszkolnej. Zapoznanie z treściami wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacją warunków wychowania przedszkolnego. Metodą ofert Danuty Waloszek, metodą Marii Montessori i innymi metodami wykorzystywanymi w przedszkolach.
Przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej zasad funkcjonowania, form i metod pracy przedszkola specjalnego integracyjnego dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Przygotowanie studentów do pracy z grupą dzieci w placówkach przedszkolnych. Zapoznanie z sylwetką dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami współwystępującymi w wieku przedszkolnym. Zapoznanie studentów z dokumentacją dotyczącą dziecka uczęszczającego do przedszkola, ze sposobami jej gromadzenia. Przygotowanie przedstawienia teatralnego dla dzieci.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
W cyklu 2018/SZ: Przekazanie wiedzy z zakresu metodyki pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym
Przekazanie wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania, form i metod pracy przedszkola specjalnego
Rozwinięcie umiejętności doboru właściwych metod pracy do potrzeb dziecka z zaburzeniami w rozwoju
Przygotowanie do prowadzenia zajęć z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym
Wyrobienie umiejętności opracowywania konspektów zajęć w przedszkolu
rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie | W cyklu 2019/SZ: Przekazanie wiedzy z zakresu metodyki pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym
Przekazanie wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania, form i metod pracy przedszkola specjalnego
Rozwinięcie umiejętności doboru właściwych metod pracy do potrzeb dziecka z zaburzeniami w rozwoju
Przygotowanie do prowadzenia zajęć z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym
Wyrobienie umiejętności opracowywania konspektów zajęć w przedszkolu
rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
|
Efekty kształcenia
11-MPI-11 s_01 zna cele i zadania przedszkola specjalnego i integracyjnego K_W03,K_W07,K_W09
11-MPI-11 s _02 zna założenia i treści wychowania, kształcenia i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym K_W09,K_W14,
11-MPI-11 s _03 Zna zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci w wieku przedszkolnym, potrafi je zdiagnozować K_W05, K_U15
11-MPI-11 s _04 Potrafi pisać konspekt zajęć przedszkolnych K_U02, K_U09, K_U10, K_K08,
11-MPI-11 s _05 Dobiera metody pracy do indywidualnych potrzeb dziecka K_W05, K_W08,K_W20, K_U11, K_U12, K_U17
11-MPI-11 s _06 Prawidłowo interpretuje informacje z dokumentacji dotyczącej dziecka i informacji od rodziców i specjalistów K_U01, K_U02,
11-MPI-11 s _07 Korzysta ze źródeł literaturowych K_U04, K_K01,
11-MPI-11 s _08 potrafi pracować w zespole, obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w opracowywanych wspólnie K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U13, K_U14, K_U20, K_K01,
11-MPI-11 s _09 stosuje zasady etyczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym K_W17, K_W19,K_K04, K_K05,
Kryteria oceniania
Ocena z konwersatorium - szczegóły oceniania podane są przy opisie zajęć konwersatoryjnych - wspólny program i kryteria oceniania dla wszystkich grup.
Egzamin pisemny z przedmiotu, w którego skład wchodzą zagadnienia przedstawione podczas wykładów, oraz omawiane na zajęciach konwersatoryjnych.
Praktyki zawodowe
po zaliczeniu przedmiotu ujęte w programie studiów praktyki pedagogiczne - metodyczne w przedszkolu dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Literatura
1. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnysza M. (2003): Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. WSiP, Warszawa;
2. Franczyk A., Krajeńska K. (2003): Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;
3. Lubomirska K. (1994): Przedszkole rzeczywistość i szansa. Wyd. "Żak", Warszawa;
4. Lubowicka J. (2000): Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. WSiP, Warszawa;
5. Olechnowicz H. (1999): U źródeł rozwoju dziecka. WSiP, Warszawa;
6. Pilecki J. (red) (1999): Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Wyd. AP, Kraków;
7. Kielin J.(2002), "Poranny krąg"czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku,[w] M. Piszczek (red), Terapia zabawą, terapia przez sztukę, CMPPP, Warszawa
8. Steenberg U. (2003): Pedagogika Marii Montessori w przedszkolu. Wyd. JEDNOŚĆ HERDER, Kielce;
9. Waloszek D (1994):Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Założenia treści i organizacja. Wyd. WSP, Zielona Góra;
10.U.Frith (2008), Autyzm, GWP< Gdańsk,
11.Kielin J.(2009), Rozwój daje radość, GWP, Gdańsk,
12.Pisula E.(2005), Małe dziecko z autyzmem, GWP, Gdańsk
13.Pisula E(2010), Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia, Wyd, Harmonia, Gdańsk
14.Wiśniewska M.(2008), Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów, Impuls, Kraków,
15.Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk,
16.Karwowska - Struczyk M, Hajnicz (1998), Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP, Warszawa
17.Gruszczyk - Kolczyńska E, Zielińska E.(2003), O roli zabawek w procesie rozwoju umysłowego dzieci, Wychowanie w przedszkolu
18.Olechnowicz H.(1999), U źródeł rozwoju dziecka
19.Piszczek M.(2002), Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, CMPPP, Warszawa,
20.Grzebaszkiewicz B.(2003), Społeczny charakter zabaw dzieci, Wychowanie w przedszkolu nr 3/114)
21.Molicka M.(2002), Bajkoterapia, Wyd. Media Rodzina, Poznań,
22.Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M.(1999), Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Wyd. BiFOLIUM, Lublin,
23.Wolf-Wedigo W. (2002), Nadpobudliwe i niespokojne dzieci w przedszkolu, Wyd. JEDNOŚĆ HERDER, Kielce,
24.Hojniewicz W. (1982), Rozwój organizacji zabawy w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa,
25. Minczakiewicz E.M. (1994), Zabawa manipulacyjna dziecka głębiej upośledzonego umysłowo i jej wartość diagnostyczna, Szkoła Specjalna nr 3,
26. Stoppard M.(1992),Zbadaj swoje dziecko. Jak poznać i rozwijać ukryte możliwości dziecka, Muza SA, Warszawa,
27. Okoń W.(1995), Zabawa a rzeczywistość, Wyd "ŻAK", Warszawa
28. Dołęga Z.(2005)(red), Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. U.Ś, Katowice,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: