Metody pracy z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu 11-MPC-11-s
W ramach przedmiotu realizowane są następujące treści szczegółowe:
Zjawisko fragmentarycznych deficytów rozwojowych:
zaburzenia percepcji słuchowej,
zaburzenia percepcji wzrokowej,
zaburzenia lateralizacji,
zaburzenia mowy,
zaburzenia emocjonalne,
opóźnienia rozwoju ruchowego.
Trudności w nauce języka polskiego (w czytaniu i pisaniu) i sposoby ich przezwyciężania:
Dysleksja, dysgrafia i dysortografia; rozpoznawanie; diagnozowanie; terapia.
Zaburzenia analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej:
analiza zdań na wyrazy i wyrazów na sylaby: układanie zdań, dzielenie zdań na wyrazy, wyodrębnianie sylab, tworzenie sylab;
rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów : wydzielanie głoski w nagłosie, wygłosie i śródgłosie; rozpoznawanie samogłosek i spółgłosek;
rozpoznawanie i nazywanie liter;
czytanie i pisanie sylab i wyrazów; tworzenie sylab dwuliterowych otwartych; tworzenie wyrazów dwusylabowych; uzupełnianie wyrazów; układanie wyrazów ;
czytanie i pisanie zdań i dłuższych tekstów; czytanie i pisanie zdań pojedynczych; układanie zdań złożonych; czytanie zdań i ich porządkowanie.
Zapoznanie z metodami pracy korekcyjnej:
Metoda Dobrego Startu;
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
Metoda D. Dziamskiej;
Metoda 18-tu struktur wyrazowych;
Metoda B. Zakrzewskiej w terapii dziecka z trudnościami w czytaniu;
Metody związane z globalną nauką czytania: Metoda I. Majchrzak, Metoda G. Domana
Wykorzystanie poznanych metod w terapii dziecka o różnorodnych zaburzeniach:
Prowadzenie zajęć terapeutycznych w sytuacjach symulowanych;
Przygotowywanie pomocy dydaktycznych; kompletowanie warsztatu pracy pedagoga-terapeuty;
Wykorzystywanie w pracy korekcyjnej wszelkich rodzajów terapii i metod pracy pedagogicznej z uwzględnieniem ich wpływu na rozwój umiejętności czytania i pisania dziecka oraz planowanie wdrażanie do efektywnego zarządzania wysiłkiem edukacyjnym uczniów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego funkcjonowania oraz ich nieprawidłowości w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się, nauczania oraz rehabilitacji, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach pedagogiki specjalnej
ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur, dobrych praktyk i nowoczesnych technologii do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego
posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (edukacyjne, opiekuńcze i rehabilitacyjne)
Kryteria oceniania
Ocena podsumowująca:
kolokwium sprawdzające stopień opanowania wiedzy
ocena formująca:
referat, sprawozdanie, projekt, analiza porównawcza, analiza treści, rozmowa, dyskusja
- Kolokwium pisemne, zaliczające: 51% poprawnych odpowiedzi na minimalna ocenę pozytywną; 51%-75% - ocena dostateczna, 76%-80% - ocena dostateczna plus, 81%-86% - ocena dobra, 87%-94% - ocena dobra plus, 95%-100% - ocena bardzo dobra
Kolokwium pisemne: test zbudowany z pytań otwartych. Pytania oceniane otwarte 0-2 pkt.
- Przygotowanie konspektu zajęć oraz poprowadzenie ćwiczeń w warunkach symulowanych (na podstawie literatury przedmiotu):
- Prezentacja wybranych metod terapii w odniesieniu do wybranych zaburzeń rozwoju,
- Kryteria oceny podsumowującej:
50% oceny podsumowującej stanowi ocena z kolokwium
40% oceny podsumowującej stanowi ocena przygotowanej prezentacji
10% ocena aktywności i kompetencji merytorycznych studentów
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
• Bogdanowicz M. : Metoda Weronki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP, 1992
• Bogdanowicz M. : Metoda Dobrego Startu. Warszawa, WSiP, 2004
• Brzezińska A. : Dzieci z trudnościami w uczeniu się. W I. Obuchowska ( red. ) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa, WSiP, 1991
• Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa. WSiP, 1989
• Jastrząb J. (red.) : Edukacja terapeutyczna. Toruń , Akapit, 2002
• Kujawa E.,Kurzyna M., Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. WSiP. Warszawa 1994
• Kujawiński J., Metody edukacyjne nauczania i wspierania w klasach początkowych, Wydawnictwo Naukowe UAM , Poznań, 1999
• Majchrzak I. Nazywanie świata – odimienna metoda nauki czytania. Kilecke, MAC Edukacja, 2004
• Zakrzewska B. Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa, WSiP, 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: