Metodologia projektów społeczno-edukacyjnych
11-MP-11-s
Metoda projektu – wstęp, założenia, cele, zalety.
Kategorie projektów – omówienie cech dobrych projektów.
Przeprowadzenie projektu – etapy realizacji.
Formy pracy przy wykorzystaniu projektu edukacyjnego.
Tworzenie projektów edukacyjnych – warsztaty, omówienie przykładów.
Etapy pracy metodą projektów – omówienie etapów na wybranym przykładzie projektu.
Aspekt wychowawczy wykorzystania metody projektu – praca zespołowa z uczniami, kryteria oceniania zachowania.
Dokumentowanie działań podejmowanych przez uczniów w czasie realizacji projektu.
Omówienie trudności mogących pojawić się w trakcie realizacji działań.
Przygotowanie prezentacji efektów pracy oraz ewaluacja projektu.
Rola nauczyciela w pracy metodą projektu.
W cyklu 2022/SL:
Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu Metody Projektów Edukacyjnych. Poznanie sposobów realizacji i ewaluacji projektów. Umiejętność zaplanowania, przeprowadzenia i podsumowania projektów. Metoda projektu – wstęp, założenia, cele, zalety. Kategorie projektów – omówienie cech dobrych projektów. Przeprowadzenie projektu – etapy realizacji. Formy pracy przy wykorzystaniu projektu edukacyjnego. Tworzenie projektów edukacyjnych – warsztaty, omówienie przykładów. Etapy pracy metodą projektów – omówienie etapów na wybranym przykładzie projektu. Aspekt wychowawczy wykorzystania metody projektu – praca zespołowa z uczniami, kryteria oceniania zachowania. Dokumentowanie działań podejmowanych przez uczniów w czasie realizacji projektu. Omówienie trudności mogących pojawić się w trakcie realizacji działań. Przygotowanie prezentacji efektów pracy oraz ewaluacja projektu. Rola nauczyciela w pracy metodą projektu. Projekt jako skuteczna metoda edukacji. Projekt w prawie oświatowym – aktualne regulacje prawne związane ze stosowaniem projektu jako metody, propozycje rozwiązań organizacyjnych do zastosowania w szkole, które wynikają z zapisów w aktach prawnych . Kształcenie głównych umiejętności przedmiotowych, umiejętności szczegółowych ucznia oraz najważniejszych umiejętności wskazanych do pracy metodą projektu w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Walor wychowawczy stosowania metody projektu – zasady pracy zespołowej z uczniami, zmiana kryteriów ocen zachowania. Etapy pracy metodą projektu na wybranym przykładzie projektu badawczego – zajęcia warsztatowe. Kategorie projektów. Cechy dobrych projektów edukacyjnych. Trudności jakie mogą wystąpić podczas realizacji projektów. Przykładowe pomysły na projekty edukacyjne. Pojęcie innowacji i eksperymentu w przepisach prawa. Rodzaje innowacji. Dokumentacja związana z innowacją i eksperymentem. Etapy tworzenia innowacji i eksperymentu Przykłady innowacji realizowanych w różnych typach szkół. Budowa programu innego niż edukacyjny .
|
W cyklu 2023/SL:
Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu Metody Projektów Edukacyjnych. Poznanie sposobów realizacji i ewaluacji projektów. Umiejętność zaplanowania, przeprowadzenia i podsumowania projektów. Metoda projektu – wstęp, założenia, cele, zalety. Kategorie projektów – omówienie cech dobrych projektów. Przeprowadzenie projektu – etapy realizacji. Formy pracy przy wykorzystaniu projektu edukacyjnego. Tworzenie projektów edukacyjnych – warsztaty, omówienie przykładów. Etapy pracy metodą projektów – omówienie etapów na wybranym przykładzie projektu. Aspekt wychowawczy wykorzystania metody projektu – praca zespołowa z uczniami, kryteria oceniania zachowania. Dokumentowanie działań podejmowanych przez uczniów w czasie realizacji projektu. Omówienie trudności mogących pojawić się w trakcie realizacji działań. Przygotowanie prezentacji efektów pracy oraz ewaluacja projektu. Rola nauczyciela w pracy metodą projektu. Projekt jako skuteczna metoda edukacji. Projekt w prawie oświatowym – aktualne regulacje prawne związane ze stosowaniem projektu jako metody, propozycje rozwiązań organizacyjnych do zastosowania w szkole, które wynikają z zapisów w aktach prawnych . Kształcenie głównych umiejętności przedmiotowych, umiejętności szczegółowych ucznia oraz najważniejszych umiejętności wskazanych do pracy metodą projektu w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Walor wychowawczy stosowania metody projektu – zasady pracy zespołowej z uczniami, zmiana kryteriów ocen zachowania. Etapy pracy metodą projektu na wybranym przykładzie projektu badawczego – zajęcia warsztatowe. Kategorie projektów. Cechy dobrych projektów edukacyjnych. Trudności jakie mogą wystąpić podczas realizacji projektów. Przykładowe pomysły na projekty edukacyjne. Pojęcie innowacji i eksperymentu w przepisach prawa. Rodzaje innowacji. Dokumentacja związana z innowacją i eksperymentem. Etapy tworzenia innowacji i eksperymentu Przykłady innowacji realizowanych w różnych typach szkół. Budowa programu innego niż edukacyjny .
|
W cyklu 2024/SL:
Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu Metody Projektów Edukacyjnych. Poznanie sposobów realizacji i ewaluacji projektów. Umiejętność zaplanowania, przeprowadzenia i podsumowania projektów. Metoda projektu – wstęp, założenia, cele, zalety. Kategorie projektów – omówienie cech dobrych projektów. Przeprowadzenie projektu – etapy realizacji. Formy pracy przy wykorzystaniu projektu edukacyjnego. Tworzenie projektów edukacyjnych – warsztaty, omówienie przykładów. Etapy pracy metodą projektów – omówienie etapów na wybranym przykładzie projektu. Aspekt wychowawczy wykorzystania metody projektu – praca zespołowa z uczniami, kryteria oceniania zachowania. Dokumentowanie działań podejmowanych przez uczniów w czasie realizacji projektu. Omówienie trudności mogących pojawić się w trakcie realizacji działań. Przygotowanie prezentacji efektów pracy oraz ewaluacja projektu. Rola nauczyciela w pracy metodą projektu. Projekt jako skuteczna metoda edukacji. Projekt w prawie oświatowym – aktualne regulacje prawne związane ze stosowaniem projektu jako metody, propozycje rozwiązań organizacyjnych do zastosowania w szkole, które wynikają z zapisów w aktach prawnych . Kształcenie głównych umiejętności przedmiotowych, umiejętności szczegółowych ucznia oraz najważniejszych umiejętności wskazanych do pracy metodą projektu w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Walor wychowawczy stosowania metody projektu – zasady pracy zespołowej z uczniami, zmiana kryteriów ocen zachowania. Etapy pracy metodą projektu na wybranym przykładzie projektu badawczego – zajęcia warsztatowe. Kategorie projektów. Cechy dobrych projektów edukacyjnych. Trudności jakie mogą wystąpić podczas realizacji projektów. Przykładowe pomysły na projekty edukacyjne. Pojęcie innowacji i eksperymentu w przepisach prawa. Rodzaje innowacji. Dokumentacja związana z innowacją i eksperymentem. Etapy tworzenia innowacji i eksperymentu Przykłady innowacji realizowanych w różnych typach szkół. Budowa programu innego niż edukacyjny .
|
W cyklu 2025/SL:
Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu Metody Projektów Edukacyjnych. Poznanie sposobów realizacji i ewaluacji projektów. Umiejętność zaplanowania, przeprowadzenia i podsumowania projektów. Metoda projektu – wstęp, założenia, cele, zalety. Kategorie projektów – omówienie cech dobrych projektów. Przeprowadzenie projektu – etapy realizacji. Formy pracy przy wykorzystaniu projektu edukacyjnego. Tworzenie projektów edukacyjnych – warsztaty, omówienie przykładów. Etapy pracy metodą projektów – omówienie etapów na wybranym przykładzie projektu. Aspekt wychowawczy wykorzystania metody projektu – praca zespołowa z uczniami, kryteria oceniania zachowania. Dokumentowanie działań podejmowanych przez uczniów w czasie realizacji projektu. Omówienie trudności mogących pojawić się w trakcie realizacji działań. Przygotowanie prezentacji efektów pracy oraz ewaluacja projektu. Rola nauczyciela w pracy metodą projektu. Projekt jako skuteczna metoda edukacji. Projekt w prawie oświatowym – aktualne regulacje prawne związane ze stosowaniem projektu jako metody, propozycje rozwiązań organizacyjnych do zastosowania w szkole, które wynikają z zapisów w aktach prawnych . Kształcenie głównych umiejętności przedmiotowych, umiejętności szczegółowych ucznia oraz najważniejszych umiejętności wskazanych do pracy metodą projektu w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Walor wychowawczy stosowania metody projektu – zasady pracy zespołowej z uczniami, zmiana kryteriów ocen zachowania. Etapy pracy metodą projektu na wybranym przykładzie projektu badawczego – zajęcia warsztatowe. Kategorie projektów. Cechy dobrych projektów edukacyjnych. Trudności jakie mogą wystąpić podczas realizacji projektów. Przykładowe pomysły na projekty edukacyjne. Pojęcie innowacji i eksperymentu w przepisach prawa. Rodzaje innowacji. Dokumentacja związana z innowacją i eksperymentem. Etapy tworzenia innowacji i eksperymentu Przykłady innowacji realizowanych w różnych typach szkół. Budowa programu innego niż edukacyjny .
|
Cele kształcenia
Celem kształcenia jest nabycie widzy, umiejeśtności i kompetencji społecznych pozwalajacych projektować i wdrażać projekty o charakterze społeczno-edukacyjnym
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Podczas pierwszych zajęć u prowadzącego (sylabus)
Kierunek studiów
Pedagogika
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Aktywizujące, problemowe, praca w grupach
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
-
Poziom przedmiotu
II stopień
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
V rok
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
W U K z I stopnia studiów
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu Metody Projektów Edukacyjnych.
Poznanie sposobów realizacji i ewaluacji projektów.
Umiejętność zaplanowania, przeprowadzenia i podsumowania projektów.
Kryteria oceniania
Ocena przygotowanego projektu (opis i harmonogram) relacja z jego przeprowadzenia
ocena aktywności na zajęciach
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Literatura
. Biblioteka nauczyciela fizyki : gimnazjum. Z. 4, Metoda projektów i inne metody aktywizujące / [pod red. Jolanty Niemiec]. - Kraków : ZamKor, 2005
2. Doświadczenie, reprezentacja i działanie wśród rzeczy i przedmiotów : projektowanie edukacyjne / Jolanta Kruk. - Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008
3. Ekologiczny projekt w kompetentnej szkole, czyli O szkolnych projektach ochrony lokalnej przyrody realizowanych w ramach kampanii "Szkoły dla przyrody" / pod red. Marka Kaczmarzyka. - Bystra : Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot, cop. 2010
4. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie : przewodnik po metodach aktywizujących / Edyta Brudnik, Anna Moszyńska, Beata Owczarska. - Wyd. 2. - Kielce : Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, 2003
5. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie : przewodnik po metodach aktywizujących / Edyta Brudnik, Anna Moszyńska, Beata Owczarska. - Kielce : Wydawnictwo "Jedność", cop. 2010
6. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie : przewodnik po metodach aktywizujących / Edyta Brudnik, Anna Moszyńska, Beata Owczarska. - Kielce : Zakład Wydawniczy SFS - Studio Full Scan, 2000
7. Jak organizować i prowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne : poradnik dla dyrektorów, szkolnych organizatorów i opiekunów projektów / Jacek Strzemieczny. - [Warszawa] : Ośrodek Rozwoju Edukacji, [2010]
8. Jak wdrażać metodę projektów? : poradnik dla nauczycieli gimnazjum, liceum i szkoły zawodowej / Agnieszka Mikina, Bożena Zając. - Kraków : Impuls, 2001
9. Jak wdrażać metodę projektów? : poradnik dla nauczycieli i uczniów gimnazjum, liceum i szkoły zawodowej / Agnieszka Mikina, Bożena Zając. - Wyd. 2. - Kraków : Impuls, 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: