Metodyka opieki i rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną 11-MORD-11-n
1.Charakterystyka osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną (rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny, motoryczny), specyfika zachowań problemowych osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
2.Zasady organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i wskaźniki ich efektywności.
3.Diagnoza funkcjonalna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i wykorzystywane narzędzia diagnostyczne.
4.Planowanie i konstruowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
5.Specyfika komunikowania się osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i metody komunikacji (sygnały uprzedzające, AAC).
6.Metody oparte o kontakt z ciałem (metoda stymulacji bazalnej, metoda Weroniki Sherborne, metoda Knillów).
7. Opieka paliatywna w systemie edukacji i rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zna podstawowe pojęcia występujące w obszarze edukacji i rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną;
2.Charakteryzuje i objaśnia główne problemy w funkcjonowaniu psychospołecznym dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych z głęboką niepełnosprawnością intelektualną;
3. Zna warunki natury prawnej i formalnej konieczne do realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
4.Zna problemy etyczne pojawiające się w procesie edukacji i rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną;
5.Zna problematykę opieki paliatywnej w systemie edukacji i rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną;
6. Zna metody pracy terapeutycznej z osobą z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w obszarze komunikacji i pracy z ciałem;
7.Rozumie i wyjaśnia determinanty zachowań osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w kontekście: a) przeżywanych przez nią sytuacji problemowych, b) jej otoczenia osobowego i materialnego;
8. Potrafi samodzielnie korzystać z wiedzy dotyczącej edukacji i rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną;
potrafi samodzielnie korzystać z wiedzy dotyczącej edukacji i rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Kryteria oceniania
obserwacje, prezentacje, projekty grupowe, pisemne kolokwium, pisemny egzamin
Praktyki zawodowe
praktyka pedagogiczna - dyplomowa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: