Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z grupą 11-MOPG-11-n
Na wykładzie student zapoznaje się z ogólną charakterystyką metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej jako systemu wiedzy i przedmiotu nauczania oraz miejscem metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w strukturze wiedzy o opiece i wychowaniu. Omawiane są także działania opiekuńcze i działania wychowawcze jako przedmiot metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz dwa ujęcia metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej (ujęcie instytucjonalne- model instytucji opiekuńczo-wychowawczej – przesłanki konstruowania, model założony, model rzeczywisty, koncepcje instytucji opiekuńczo-wychowawczej a zadania dotyczące pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz zasady, formy i metody realizacji zadań) i ujęcie problemowo- zadaniowe (specyfika rozwiązywanego problemu; rodzaje problemów wymagające pracy opiekuńczo- wychowawczej np. zaburzenia zachowaniu, trudności w uczniu się itp., specyfika osoby, którą otacza się opieką – dziecko, młodzież, osoba w podeszłym wieku, upośledzony umysłowo itp.) Ponadto analizowane są etapy rozwoju grupy, role grupowe, normy grupowe a także zadania wychowawcy w odniesieniu do grupy.
Na konwersatoriach przedstawione są metody pracy z grupą w odniesieniu do konkretnej grupy dziecięcej, prezentacje różnego rodzaju zajęć realizowanych z grupą dziecięcą (zajęcia wychowawcze, profilaktyczne, czasu wolnego, integrujące, świetlicowe). Podczas praktyk studenci mają możliwość zastosowania i przeprowadzenia zajęć w klasie szkolnej, do których są przygotowywaniu podczas konwersatorium.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
1. Student rozumie i wyjaśnia teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo – wychowawczej jako systemu wiedzy.
2. Student rozróżnia i objaśnia działania opiekuńcze i wychowawcze będące przedmiotem pracy opiekuńczo – wychowawczej.
3. Student rozumie i objaśnia dwa ujęcia metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej (instytucjonalne i zadaniowo – problemowe).
4. Student potrafi rozróżnić etapy rozwoju grupy, zadania grupowe oraz role i normy grupowe.
5. Student sporządza plan pracy opiekuńczo – wychowawczej z grupą.
6. Student posługuje się wybranymi metodami pracy z grupą.
7. Student sporządza konspekty i scenariusze zajęć z wybranymi grupami.
8. Student dostrzega konieczność doboru prawidłowych działań pomocowych grupie.
9. Student obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w realizowanych wspólnie zadaniach podczas konwersatoriów.
10. Student stosuje zasady etyczności w postępowaniu opiekuńczym i wychowawczym.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, ocena prezentacji metod pracy z wybraną grupą (klasą szkolną, grupą świetlicową, grupą dzieci i młodzieży w domu dziecka) i konspektów zajęć, kolokwium pisemne.
Praktyki zawodowe
Praktyki w wymiarze 30 godzin odbywane w placówce opiekuńczo - wychowawczej, gdzie studenci podejmują różnego rodzaju zadania (poznawcze, diagnostyczne i praktyczne) realizowane z grupą dzieci.
Literatura
• -Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra, 2013
dostęp: https://dbc.wroc.pl/Content/23690/PDF/wybrane_zagadnienia_z_pedagogiki.pdf
-Bereza A., Wilczewska A., Świetlica szkolna na miarę XXI wieku, Rozprawy Społeczne 2015, Tom IX, Nr 3
dostęp: http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_3___03.pdf
- Biedroń, M., Prokosz, M., Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001;
- Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2005.
-Czekaj K., Zarzycka A., Skierska – Pięta K., Dobre praktyki – zawód wychowawca, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2011;
dostęp: Dobre praktyki – zawód wychowawca (ore.edu.pl)
- Czyż E., Bliżej rodziny. Domy dziecka przed i po reformie, Niebieska Linia, Nr 4, 2002
dostęp: http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/59-niebieska-linia/458-blizej-rodziny-domy-dziecka-przed-i-po-reformie.html
- Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, PEKW Gaja, Zielona Góra 2005.
- Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2016
dostęp: https://repo.uni.opole.pl/docstore/.../GornickaB-+Metodykapracy.pdf
- Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003.
- Kępski Cz. (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005.
- Ruszkowska M., (2013), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Wyd. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
- Sikorski W., Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej, Oficyna Wydawnicza PWSZ, Nysa 2014
dostęp: https://dbc.wroc.pl/Content/36877/Socjoterapia_w_praktyce.pdf
- Ziółkowski P., Poradnik dla organizatora, kierownika i wychowawcy placówki wypoczynku dzieci i młodzieży oraz kierownika wycieczki szkolnej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2015
dostęp: https://kpbc.umk.pl/Content/193527/Poradnik_dla_organizatorow_kierownikow_i_wychowawcow.pdf
W cyklu 2021/SZ:
-Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra, 2013 |
W cyklu 2022/SZ:
-Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra, 2013 |
W cyklu 2023/SZ:
-Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra, 2013 |
W cyklu 2024/SZ:
-Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra, 2013 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: