Metodyka rehabilitacji osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną 11-MOGN-11-n
Specyficzne właściwości życia i funkcjonowania osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Modele podejścia do niepełnosprawności i wynikające z nich formy opieki i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
Wpływ środowiska na funkcjonowanie osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Postrzeganie społeczne osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Zjawisko marginalizacji i jego psychospołeczne konsekwencje.
Rozwój poznawczy, fizyczny, seksualny i emocjonalno-społeczny osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną we wczesnej, średniej i późnej dorosłości na tle funkcjonowania osób z normą intelektualną.
Autonomia zachowań dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warunki i wyznaczniki rozwoju autonomii.
Modele jakość życia dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Czynniki kształtujące obiektywną i subiektywna jakość życia.
System rehabilitacji zawodowej dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – wtz, otwarty, zamknięty i chroniony rynek pracy.
System mieszkalnictwa osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – dps, hostele, mieszkania chronione.
Organizacja czasu wolnego dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - turnusy rehabilitacyjno - wczasowe, praca harcerska, organizacje społeczne, grupy przykościelne, stowarzyszenia, sport i turystyka osób niepełnosprawnych.
Planowanie zajęć opiekuńczo – terapeutycznych i wspierających rozwój dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
11-MEROD-11-s_01 zna sytuację życiową i problematykę związaną z funkcjonowaniem społecznym i zaspakajaniem potrzeb osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W04, KW_05, K_K01,
11-MEROD-11-s _02 zna modele opieki i rehabilitacji osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W10, K_U02, K_U04, K_K01,
11-MEROD-11-s _03 potrafi opisać i zinterpretować i wyjaśnić przyczyny nastawień i oczekiwań społecznych wobec osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W06, K_W08, K_U01, K_U04, K_K05,
11-MEROD-11-s _04 zna specyfikę funkcjonowania poznawczego, fizycznego, seksualnego i emocjonalno-społecznego osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_U03, K_U04, K_U06, K_K01,
11-MEROD-11-s _05 potrafi wskazać i wyjaśnić czynniki rozwoju autonomii społecznej u dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_u04, K_U06, K_K05,
11-MEROD-11-s _06 potrafi wskazać i wyjaśnić czynniki kształtujące jakość życia dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_W08, K_U04, K_K01,
11-MEROD-11-s _07 zna cele, założenia oraz formy rehabilitacji zawodowej dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W14, K_U04, K_K01,
11-MEROD-11-s _08 zna sytuację mieszkaniową osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W14, K_U04, K_K01
11-MEROD-11-s _09 rozumie przyczyny problemów w organizacji czasu wolnego dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną;
zna instytucje, organizacje i stowarzyszenia aktywizujące dorosłe osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W07, K_U04, K_U06, K_K01,
11-MEROD-11-s _10 umie zaplanować zajęcia opiekuńczo - terapeutyczne oraz wspierające rozwój dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_W19, K_U10, K_K05,
11-MEROD-11-s _11 potrafi dobrać formy i metody rehabilitacji adekwatnie do potrzeb, wieku oraz sytuacji życiowej osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_U04, K_U10, K_U16, K_K05,
11-MEROD-11-s _12 potrafi pracować w zespole;
potrafi ocenić obiektywnie wkład pracy własnej i innych w opracowywanych wspólnie zadaniach K_U11, K_U12, K _U 14, K_K01, K_K08,
11-MEROD-11-s _13 stosuje zasady etyczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z osobami dorosłymi z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W17, K_W19, K_U12, K_K05, K_K03, K_K07,
Kryteria oceniania
5.0 - znakomita wiedz, bardzo dobre kompetencje i umiejętności personalne oraz społeczne
4.5 - ugruntowana wiedza, bardzo dobre kompetencje i umiejętności personalne oraz społeczne
4.0 - dobra wiedza, dobre kompetencje personalne oraz społeczne
3.5 - zadawalająca wiedza, ale słabo ugruntowana, dostateczne kompetencje personalne oraz społeczne
3.0 - zadawalająca wiedza, ale z licznymi błędami, dostateczne kompetencje personalne i społeczne
2.0 - niezadawalająca wiedza, niezadawalające kompetencje personalne oraz społeczne
udział w zajęciach, aktywność na zajęciach, znajomość literatury, kolokwium z części ćwiczeniowej, egzamin ustny z materiałów omawianych na ćwiczeniach i wykłądach
Literatura
1. Głodkowska, J., Giryński, A. (2006) (red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną – od bierności do aktywności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.
2. Głodkowska, J., Giryński, A. (red.) (2005), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną: uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa: Wydawnictwo APS.
3. Harwas – Napierała, B., Trempała, J. (2000), Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Warszawa: PWN.
4. Kaczmarek, B. (2010) (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa. Kraków: Impuls.
5. Kościelska, M. (2001), O jakości życia w domach pomocy społecznej. W: Nowiny Psychologiczne, 2.
6. Kościelska, M. (2004), Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
7. Krause, A. (2000), Integracyjne złudzenia ponowoczesności. Kraków: Impuls.
8. Lausch-Żuk, J. (1998), Terapia wspomnieniami w domach pomocy społecznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Rozwiązywanie problemów życiowych mieszkańców domów opieki społecznej. Jarogniewice, zeszyt 3.
9. Otrębski, W. (2001), Osoby z upośledzeniem umysłowym w sytuacji pracy. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
10. Pilecka, W., Pilecki, J. (1998), Cele rehabilitacji w domach pomocy społecznej z perspektywy potrzeb osoby niepełnosprawnej i otaczającego ją środowiska. W: Rehabilitacja w domach pomocy społecznej. Jarogniewice, zeszyt 2.
11. Piszczek M. (2003) (red:), Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo CMPPP.
12. Rzedzicka, K., Kobylańska, A. (2003) (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Kraków: Impuls.
13. Tarkowska, E. (1994), Życie codzienne w domach pomocy społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
14. Tylewska – Nowak, B. (2001), Autonomia osób niepełnosprawnych w opiniach wybranych grup społecznych. Poznań: Poznańskie Zakłady Graficzne.
15. Zawiślak, A. (2011), Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Difin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: