Metodyka nauczania i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w młodszym wieku szkolnym 11-MNWM-2SP-s
1. Analiza aktów prawnych regulujących pracę w szkole podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym młodszym wieku szkolnym;
2. Programowanie pracy pedagogicznej: poznanie dokumentacji ucznia, zasady przygotowania diagnozy funkcjonalnej, zasady konstruowania IPET, przygotowanie konspektów zajęć;
3. Charakterystyka wybranych metod nauczania, wychowania i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w młodszym wieku szkolnym (metody ukierunkowane na poznawanie i rozumienie swojego ciała przez ucznia: Programy Aktywności M.Ch, . Knill’ów, Metoda Weroniki Sherborne; metody mające na celu pobudzenie zmysłów: stymulacja polisensoryczna, snoezollen, masaż Shantala, zabawy paluszkowe);
4. Określanie trudności ucznia w poszczególnych sferach wynikające z oceny poziomu funkcjonowania: percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa;
5. Planowanie zajęć wstępnych jako stałego elementu zajęć z uczniem z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; cele zajęć wstępnych, rozwijanie 6. Współpraca z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
-potrafi scharakteryzować specyfikę szkolnictwa dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w młodszym wieku szkolnym;
- prawidłowo interpretować zachowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w młodszym wieku szkolnym oraz informacje z dokumentacji dotyczącej ucznia,
- potrafi formułować cele, formy pracy z uczniami z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w młodszym wieku szkolnym;
- potrafi scharakteryzować wybrane metody edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w młodszym wieku szkolnym;
-potrafi dobierać metody adekwatnie do założonych celów i specyfiki funkcjonowania ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w młodszym wieku szkolnym;
-potrafi napisać konspekt zajęć, IPE-T dla uczniów z umiarkowaną i znaczną potrafi refleksyjnie podejść do ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w młodszym wieku szkolnym oraz dokonywać autoanalizy swojej pracy intelektualną w młodszym wieku szkolnym;
Kryteria oceniania
- pisemne kolkowium
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
dostateczny (dst; 3,0):słaba wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
Praktyki zawodowe
Praktyka pedagogiczna metodyczna w szkole podstawowej dla
dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Literatura
• Klaro-Celej L., Mossakowska L. Obowiązki nauczyciela szkoły specjalnej w: Piszczek M. Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych w stopniu znacznym i umiarkowanym Cz.1 (s.20-25)
• Kościelska M. (2007). Sens odpowiedzialności. Kraków: Impuls
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Warszawa, dnia 31 marca 2017 r., Poz. 703)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Warszawa, dnia 24 lutego 2017 r., Poz. 356)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Warszawa, dnia 24 sierpnia 2017 r., Poz. 1578)
• Bilewicz D. , Jóźwiak M., Kałużna D., Kuczkowska J., Mitsopoulos J., Lausch K. i K. (2008) Arkusz pomocniczy do gromadzenia informacji potrzebnych dla celów konstruowania wielospecjalistycznej diagnozy ucznia o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej w: Rewalidacja nr 1 (23), CMPPP
• Piszczek m. (red.) (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo.
• Kielin J., Klimek- Markowicz K. (2013) Krok po kroku Sopot GWP
• Lausch K. (2001). Planowanie pracy w szkole. w: Piszczek M. (red.). Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Cz.1 Warszawa: CMPPP (s. 26-69)
• Tanajewska A., Naprawa R. (2017). Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym Gdańsk; Wyd.Harmonia
• Tanajewska A., Naprawa R. (2017). Programy edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i niepełnosprawnością sprzężoną Gdańsk; Harmonia
• Knill M., Knill Ch. (1997) Programy Aktywności. Świadomość ciał, kontakt i komunikacja. Warszawa CMPPP
• Bogdanowicz M., Kisiel B., Przysnaska M. (1992) Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka Warszawa WSiP
• Polkowska I. (1994) Praca rewalidacyjna z dziećmi upośledzonymi umysłowo w szkole życia Warszawa WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: