Metodyka nauczania, wychowania i rehabilitacja dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną 11-MNW-11-s
Szczegółowe informacje o treściach kształcenia w opisach zajęć w poszczególnych cyklach kształcenia.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. charakteryzuje specyfikę szkolnictwa dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w Polsce
2. prawidłowo interpretuje zachowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz informacje z dokumentacji dotyczącej ucznia
3. formułuje cele edukacyjne i rehabilitacyjne dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
4. charakteryzuje wybrane metody edukacji i rehabilitacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
5. dobiera metody pracy adekwatnie do założonych celów i do specyfiki funkcjonowania ucznia
6. wykorzystuje zasady i wskazówki do pracy edukacyjno-terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
7. pisze konspekt zajęć dla dzieci lub młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
8. otwarty na dokonywanie refleksji nad swoją postawą wobec niepełnosprawnego ucznia oraz na dokonywanie autoanalizy swojej pracy
Kryteria oceniania
określone dla zajęć w poszczególnych cyklach kształcenia oddzielnie dla konwersatoriów i dla wykładów
Praktyki zawodowe
Zaliczenie przedmiotu jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do praktyki pedagogicznej metodycznej w szkole podstawowej dla dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, która stanowi oddzielny przedmiot w programie kształcenia na danym kierunku studiów.
Literatura
Literatura podstawowa:
Kaczmarek B.B. (red.) (2008). Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa : teoria i praktyka. Kraków: Impuls
Olechnowicz, H. (2010). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PWN
lub:
Olechnowicz, H. (1994). Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo : programy i metody. Warszawa: WSiP
Piszczek M. (red.) (2001). Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Cz. 1 i 2 Warszawa: CMPPP
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach (załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
Pilecki J. (red.) (1998), : „Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym”, WN WSP, Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: