Media w edukacji 11-MIA-11-pw-n
Pojęcie, klasyfikacja i funkcje mediów cyfrowych (media jako środki dydaktyczne, kryteria podziału mediów, funkcje mediów, zadania mediów cyfrowych w procesie dydaktycznym); pedagogika i edukacja medialna oraz edukacja cyfrowa; kompetencje cyfrowe dzieci i młodzieży.
Oddziaływanie i wpływ mediów na odbiorców (mechanizmy oddziaływania mediów), efektywność stosowania mediów cyfrowych w edukacji, wiarygodność informacji online: fake newsy, pseudonauka, prawo cyfrowe.
Edukacja zdalna (podstawy edukacji zdalnej, e-learning jako forma edukacji zdalnej: relacje online, indywidualizacja pracy, metody, dobór narzędzi, dobrostan nauczyciela i ucznia, nierówności, organizacja pracy).
Wideo cyfrowe (YouTube i Youtuberzy), filmy i programy edukacyjne: TEDy, samodzielne tworzenie filmów edukacyjnych (wykorzystanie elementów języka filmu, podstawa pracy z kamerą), webinary i wideospotkania.
Relacje i emocje w internecie, współpraca online (narzędzia do współpracy online), podtrzymywanie i nawiązywanie kontaktu w zajęciach zdalnych, komunikowanie medialne (CMC), umiejętności komunikacyjne nadawców i odbiorców a efektywność edukacji zdalnej.
Umiejętności cyfrowe nauczyciela wspomagające proces dydaktyczny i wychowawczy, aplikacje mobilne oraz gry komputerowe w pracy nauczyciela, wprowadzenie do zagadnień związanych z programowaniem, otwarte zasoby edukacyjne.
Rola mediów cyfrowych w promocji edukacji i popularyzacji nauki (portale społecznościowe jako narzędzie promocji i autopromocji).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
omówi pojęcie, funkcje oraz dokona klasyfikacji mediów cyfrowych
dokona charakterystyki kompetencji cyfrowe dzieci i młodzieży
omówi efektywność stosowania mediów cyfrowych w edukacji
przedstawi cechy wiarygodnych informacji online: rozpozna fake newsy i pseudonaukowe doniesienia
zaprojektuje zajęcia zdalne (e-learningowe) uwzględniając takie aspekty, jak: relacje online, indywidualizacja pracy, metody, dobór narzędzi, dobrostan nauczyciela i ucznia, nierówności, organizacja pracy
stworzy webinarium lub wideospotkanie, uwzględniając kluczowe elementy języka filmu
dobierze narzędzia współpracy online
dokona charakterystyki założeń komunikacji zapośredniczonej (CMC)
rozwinie umiejętności cyfrowe nauczyciela wspomagające proces dydaktyczny i wychowawczy
omówi rolę mediów cyfrowych w promocji edukacji i popularyzacji nauki (portale społecznościowe jako narzędzie promocji i autopromocji)
ma świadomość wpływu mediów na człowieka
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych (dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona), a także wykonanie testu zaliczeniowego oraz prezentacji będącej analizą psychologiczno-pedagogiczną wskazanego komunikatu medialnego.
Metody oceniania: test zaliczeniowy online, obserwacja podczas dyskusji, ocena prezentacji (analizy komunikatu medialnego)
Kryteria:
5.0 (bdb)
4.5 (db+)
4.0 (db)
3.5 (dst+)
3.0 (dst)
2.0 (2.0)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Batorski, D. (2015). Technologie i media w domach i życiu Polaków. W: J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna 2015: Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego, ss. 355-377
EU Kids Online, raporty: http://www.lse.ac.uk/media-and-communications/research/research-projects/eu-kids-online/reports-and-findings,
Holloway, D., Green, L., Livingstone, S. (2013). Zero to eight. Young children in their internet use. LSE, London: EU Kind Online, http://eprints.lse.ac.uk/52630/1/Zero_to_eight.pdf
Iwanicka, A. (2020). Cyfrowy świat dzieci we wczesnym wieku szkolnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Plebańska, M. (2011). E-learning. Tajniki edukacji na odległość. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
Pyżalski, J. (red.) (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19 Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Łódź: EduAkcja.
Pyżalski, J., Zdrodowska, A., Tomczyk, Ł. (2019). Polskie badania EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski, Warszawa: Fundacja Orange
Tanaś, M. (red.) (2016). Nastolatki 3.0. NASK, Warszawa: NASK.
Tanaś, M., Galanciak, S. (red.) (2020). Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Walter, N. (2018), Szkoła jako przestrzeń inkubacji aktywności cyfrowej nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Problemy wczesnej edukacji, 41(2), s. 20-27
Walter, N., Pyżalski, J., Iwanicka A., Michniuk, A., Barwicka, A., Kąkolewicz, M., Sikorska, J. (2020), Media cyfrowe a edukacja dziecka, (w) M. Klichowski, H. Krauze-Sikorska, Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: