Moderacja i facylitacja w pracy z grupą 11-MF-5ZK-s
Rozwijanie umiejętności facylitacyjnych / moderatorskich – zwłaszcza technik angażowania grupy, ułatwiania wzajemnego zrozumienia, koncentrowania grupy na wspólnym celu
Szkolenie ma na celu doskonalenie umiejętności planowania spotkania, formułowania celów i tematów do omówienia, identyfikowania po-trzeb i interesów, przeprowadzenia spotkania, w sposób angażujący wszystkich uczestników i doprowadzania do konkluzji i wniosków.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Pozna definicję moderacji/facylitacji oraz obszary w pracy trenera, gdzie można je stosować
Dowie się jaki zakres kompetencji powinien mieć trener, aby móc skutecznie moderować/facylitować grupę
Będzie umiał rozpoznać potrzeby na które może odpowiedzieć moderowany/facylitowany warsztat
Uświadomi sobie istnienie obszarów w których moderacja i facylitacja mogą być skuteczne w pracy z grupą
Przekona się o konieczności uwzględnienia elementów procesu grupowego, faz rozwoju grupy, różnych ról w zespole, trudnych sytuacji
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
G. Łasiński, Rozwiązywanie problemów w organizacji. Moderacje w praktyce, Warszawa 2007
J.Matras, R. Żak, Trener w rolach głównych, Podręcznik pracy trenera, Warszawa 2018
M. Torój, Praca z grupą szkoleniową. Wszystko, co powinien wiedzieć trener, aby osiągnąć sukces, Sopot 2016
K.Adams, G.J.Galanes , Komunikacja w grupach, Warszawa 2008
E. Aronson, T. D. Wilson, R. M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań, rozdz. 9.
R. M. Belblin, Twoja rola w zespole, GWP, Gdańsk 2003.
R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, GWP, Sopot 2006.
M. Correy, G.Correy, Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 1995
A. Kozak, Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Gliwice 2014
T.Mann, J. Marszewska, Facylitacja- wiedza, umiejętności, sztuka czy magia, Warszawa 2018
D. Miller, Zespoły. Co trzeba wiedzieć, robić i mówić, aby zbudować dobry zespół, PWE, Warszawa 2010
C. Oyster, Grupy, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, 2002.
L.F. Stapley, Ukryta dynamika, Warszawa 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: