Metodyka edukacji wczesnoszkolnej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 11-MEWNI-11-s
Przedstawienie wiedzy o specyfice edukacji wczesnoszkolnej dzieci z lekką niepełnosprawnością. Zapoznanie z historią i teoretycznymi przesłankami metody ośrodków pracy. Przedstawienie idei i rozważań teoretycznych na temat nauczania w szkole specjalnej. Zapoznanie z założeniami teoretycznymi edukacji polonistycznej, matematycznej i społeczno-przyrodniczej. Studenci zapoznają się z teoretycznymi i praktycznymi przesłankami metody ośrodków pracy. Poznają charakterystykę rozwojową dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Dowiadują się , jaka jest specyfika wprowadzania treści z zakresu różnych edukacji np. polonistycznej podczas przeprowadzania zajęć metodą ośrodków pracy. Zapoznają się z rożnymi metodami wspierającymi rozwój umiejętności szkolnych dzieci. Charakteryzują podstawowe trudności poznawcze, emocjonalne i społeczne dzieci i młodzieży i strategie radzenia sobie z nimi. Zajęcia prowadzone są w większości metodą symulacji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Student:
- charakteryzuje specyfikę szkolnictwa dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w Polsce
- interpretuje zachowania dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną zgodnie z ich specyfiką rozwojową
- rozumie i charakteryzuje podstawowe zasady i mechanizmy prowadzenia zajęć dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną
- charakteryzuje wybrane metody edukacyjne dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w zależności od poziomu nauczania,
- dobiera metody pracy adekwatnie do indywidualnych potrzeb dziecka i założonych celów
- wprowadza treści z poszczególnych edukacji zgodnie z możliwościami dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną
- opracowuje konspekt zajęć dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną
- podczas pracy w grupie proponuje rozwiązania analizowanych problemów, przedstawia argumenty, uczestniczy w procesie osiągania wspólnych ustaleń
- jest świadomy wagi refleksji nad swoją postawą wobec niepełnosprawnego ucznia
Kryteria oceniania
test, obecność, aktywność na zajęciach
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Kryteria oceny podsumowującej:
40% oceny podsumowującej stanowi ocena z kolokwium
60% oceny podsumowującej stanowi ocena realizacji zadań przygotowywanych w ramach ćwiczeń
Literatura
1. Bogdanowicz M. (1991), Psychologia kliniczna dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa.
2. Borzyszkowska H. (1987) Nauczanie dzieci upośledzonych w klasach specjalnych, Warszawa, WSiP.
3. Chrzanowska I. (2002), Uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole ogólnodostępnej, (w:)W. Dykcik,Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób niepełnosprawnych, Wyd. PTP, Olsztyn-Poznań-Warszawa.
4. Chrzanowska I. (2003), Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
5. Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2010
6. Gajdzica Z., Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.
7. Gajdzica Z.(2011), Dwie koncepcje badania sytemu kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym, (w:) Z.Gajdzica, M.Bełza (red.), Wybrane zagadnienia socjalizacji i edukacji osób z ograniczoną sprawnością, Oficyna Wydawnicza HUMANITAS, Sosnowiec.
8. Głodkowska J.(red.) (1999), Poznanie uczenia szkoły specjalnej,, WSiP, Warszawa.
9. Grodkowska J. (red.)(2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, Wydawnictwo APS, Warszawa.
10. Kirejczyk K. (red.)(1981), Upośledzenie umysłowe – pedagogika, PWN, Warszawa.
11. Kirejczykowa K., Łubkowska S. (1986) Wskazówki metodyczne dla klasy 1,2,3, Warszawa, WSiP.
12. Klaro-Celej L., Lausch K., Lausch K., Mossakowska L.,(2001), Propozycja konstrukcji programu edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym [w:] M. Piszczek[ (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, CMPP-P, Warszawa.
13. Kosińska A., Polak A., Żiżka D.(1999) Uczę metodą ośrodków pracy, Warszawa, WSiP.
14. Kościelak R. (1989), Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo, PWN, Warszawa.
15. Kościelska M. (1995), Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa.
16. Kościowa M. (1991) Moje metody pracy w klasie pierwszej, Warszawa, WSiP.
17. Krause A. (2002), Integracyjne złudzenie ponowoczesności, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków.
18. Likszo O. (1991) Elementy nauczania klas 1-3 szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Zielona Góra.
19. Mirkut A., Wyczesany J. (l998) Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo, Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP.
20. Misiorna E., Ziętkiewicz E. (red.) (1999) Zintegrowana edukacja w klasach 1-3, Poznań, WOM.
21. Moroz H. (red.) (2001) Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Kraków, Impuls.
22. Nagajowa M. (1990) ABC metodyki języka polskiego, Warszawa, WSiP.
23. Obuchowska I. (2003), Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, [w:] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa.
24. Olszewski S., Parys K. (2006), Edukacja osób niepełnosprawnych. Rozważania nad podstawą programową kształcenia ogólnego, Szkoła Specjalna, nr 4.
25. Sadowska S., Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych, Wyd. Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2005.
26. Siwek H., Wyczesany J.(1981) Poradniki metodyczne do nauczania matematyki, Warszawa, WSiP
27. Stawowy-Wojnarowska I. (1981) Nauczanie w klasach 1-3 szkoły specjalnej, Warszawa, WPIS.
28. Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej, Wyd. APS, Warszawa.
29. Tkaczyk G. (1997) Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej, Lublin, UMSC.
30. Twardowski A. (2008), Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, [w:] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa.
31. Wyczesany J. (2001), Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, [w:] W. Dykcik, (red.), Pedagogika specjalna, Wyd.UAM, Poznań.
32. Wyczesany J. (2002), Pedagogika upośledzenia umysłowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
33. Wyczesany J., Gajdzica Z., Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach rozwoju, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.
34. Zamkowska A. (2009), Formy wsparcia ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej, (w:) Z.Gajdzica (red.), Społeczne i edukacyjne uwarunkowania rozwoju oraz funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: