Metodyka edukacji wczesnoszkolnej 11-MEWC-11-s
Tematyka wykładów:
1. Stan i perspektywy współczesnej edukacji wczesnoszkolnej
2. Edukacja wczesnoszkolna w kontekście zmian oświatowych w Polsce i w Europie
3. Teoretyczne założenia współczesnych koncepcji edukacji wczesnoszkolnej
4. Wspieranie rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Tematyka ćwiczeń:
1. Psychopedagogiczne założenia edukacji zintegrowanej
2. Klasyczne i alternatywne koncepcje edukacji integralnej
3. Charakterystyka wybranych koncepcji edukacji integralnej (pozory, paradoksy, sensy, szanse i zagrożenia)
5. Indywidualizacja i zróżnicowanie w pracy z dziećmi jako paradygmaty współczesnych koncepcji edukacji
6. Nauczyciel małego ucznia w różnych koncepcjach edukacji
7. Zintegrowane oferty edukacyjne (charakterystyka przykładowych rozwiązań)
8. Strategia projektowania i planowania zintegrowanego procesu edukacyjnego
9. Psychospołeczne funkcjonowanie dziecka w klasie szkolnej
10. Sytuacje trudne w życiu małego ucznia
11. Rodzic jako partner współczesnego nauczyciela
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- ukaże współczesne problemy edukacji wczesnoszkolnej
- omówi procedurę organizowania sytuacji edukacyjnych
- ukaże istotę wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka
- wyjaśni psychopedagogiczne podstawy ciągłości procesu rozwoju dziecka od przedszkola do nauczania przedmiotowego
- ukaże zadania, formy współpracy szkoły z domem rodzinnym ucznia i środowiskiem lokalnym
- zaprojektuje przykładowe oferty edukacyjne oparte na wielostronnej aktywności dziecka
- dokona diagnozy rozwoju edukacyjnego dziecka
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, kolokwium, ocena prezentacji, ocena scenariuszy zajęć, praca w grupach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Adamek I. (1997) Podstawy edukacji wczesnoszkolnej
Bałachowicz J. (2006) Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny - perspektywy - potrzeby
Brzezińska A. I. (2006) Psychologiczne portrety człowieka
Cywińska M. (red.) (2008) Sytuacje trudne w życiu dziecka
Dryden G. D., Vos J. (2000) Rewolucja w uczeniu
Dolya G. (2007) Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka
Duraj - Nowakowa K.(1998) Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki
Filipiak E., Smolińska - Rębas H. (2000) Od Celestyna Freineta do edukacji zintegrowanej. W poszukiwaniu modelu wczesnej edukacji, czyli o tym, jak organizować sytuacje edukacyjne wyzwalające aktywność własną dziecka
Grzeszkiewicz B. (2006) Współczesność i przyszłość edukacji elementarnej
Helm J. H., Katz L. (2004) Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej
Klus - Stańska D., Nowicka M. (2005) Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej
Lubomirska K. (red.) (2005) Edukacja elementarna. Podstawy teoretyczne-wybrane zagadnienia
Michalak R., Misiorna E. (2006) Konteksty gotowości szkolnej w: Doradca nauczyciela sześciolatków
Moroz H. (red.) (2002) Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole.
Muszyńska Ł. (1974) Integralne wychowanie i nauczanie w klasach I - III
Sowińska H., Misiorna E., Michalak R. (2002) Konteksty edukacji zintegrowanej
Sowińska H., Michalak R. (red.) (2004) Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka
Waloszek D. (2004) Szkoła promująca rozwój
Żytko M. (red.) (2002) Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: