Metodyka rehabilitacji osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną 11-MEROD-11-s
Zapoznanie z sytuacją życiową i funkcjonowaniem osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną z problemami zaspokajania potrzeb, funkcjonowania społecznego, autonomią, kształceniem i rehabilitacją zawodową a także czasem wolnym.
Specyfiką właściwości życia i funkcjonowania osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, nastawieniem i oczekiwaniami społecznymi wobec osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - modelami funkcjonowania społecznego.
Zapoznanie z metodami i zasadami rehabilitacji, placówek opiekuńczo-terapeutycznych, zakładów pracy chronionej. Zapoznanie z problematyką czasu wolnego osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną i sposobami jego zagospodarowania.
Zapoznanie studentów z sytuacją osób dorosłych przebywających w placówkach opiekuńczo-terapeutycznych. Problemami choroby i starzenia się.
Opracowywanie konspektów zajęć i programów turnusów rehabilitacyjnych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
zna sytuację życiową i problematykę związaną z funkcjonowaniem społecznym i zaspakajaniem potrzeb osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
zna modele opieki i rehabilitacji osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
potrafi opisać i zinterpretować i wyjaśnić przyczyny nastawień i oczekiwań społecznych wobec osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
zna specyfikę funkcjonowania poznawczego, fizycznego, seksualnego i emocjonalno-społecznego osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
potrafi wskazać i wyjaśnić czynniki rozwoju autonomii społecznej u dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
potrafi wskazać i wyjaśnić czynniki kształtujące jakość życia dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
zna cele, założenia oraz formy rehabilitacji zawodowej dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
zna sytuację mieszkaniową osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
rozumie przyczyny problemów w organizacji czasu wolnego dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną;
zna instytucje, organizacje i stowarzyszenia aktywizujące dorosłe osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
umie zaplanować zajęcia opiekuńczo - terapeutyczne oraz wspierające rozwój dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
potrafi dobrać formy i metody rehabilitacji adekwatnie do potrzeb, wieku oraz sytuacji życiowej osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
potrafi pracować w zespole;
potrafi ocenić obiektywnie wkład pracy własnej i innych w opracowywanych wspólnie zadaniach
stosuje zasady etyczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z osobami dorosłymi z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Kryteria oceniania
kolokwium ustne
dyskusja podczas konwersatorium, ocena prezentacji
egzamin ustny - zakres wiedzy przekazanej na wykładach i omawianej podczas konwersatorium (obowiązuje wiedza z polecanej literatury obowiązkowej)
Praktyki zawodowe
przedmiot nie jet powiązany z praktykami.
Literatura
1. Dykcik W. (red) (1996) : Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Eruditus, Poznań;
2. Dykcik W., Kossakowski Cz., Kuczyńska-Kwapisz J. (red) (2002): Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób niepełnosprawnych. WN PTP, Olsztyn-Poznań-Wrocław;
3. Gustavsson A., Zakrzewska-Manterys E. (red)(1997): Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Wyd. "Żak", Warszawa;
4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2001): Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. WN PWN, Warszawa;
5. Kościelska M. (2004): Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Wyd. Jacek Santorski & Co, Warszawa;
6. Kościelska M. (1995): Oblicza upośledzenia. WN PWN, Warszawa;
7. Krause A. (2000):Integracyjne złudzenia ponowoczesności. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;
8. Pilecki J., Olszewski S. (red) (1999): Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza TEST, Kraków;
9. Polak Z., Bartkowicz Z. (red) (2004): Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. Wyd. UMCS, Lublin;
10. Rzedzicka K., Kobylańska A. (red) (2003): Dorosłość niepełnosprawność, czas współczesny. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: