Metody pracy z rodziną 11-MEPR-11-s
Metodologia, metodyka, metody pracy z rodziną – rozróżnienia definicyjne
Okoliczności pracy z rodziną – rodzina w kryzysie (KWŻ i sposoby radzenia sobie z nimi przez rodzinę (urodzenie pierwszego dziecka, rozwód, śmierć, choroba, niepłodność))
Współczesne kierunki pracy z rodziną
Funkcje i cele pracy z rodziną
Metody pracy z rodziną – próba klasyfikacji, charakterystyka, zastosowanie w praktyce
Rodzina wobec problemu - Model ABCX i typy rodzin ze względu na sposób radzenia sobie z kryzysem
Dbałość o profesjonalizm i etykę w pracy z rodziną oraz przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć, student/ka:
zna terminologię niezbędną dla podejmowania i skutecznego realizowania pracy z rodziną
rozumie i wyjaśnia istotę zmian zachodzących w systemie rodzinnym, ze szczególnym uwzględnieniem zmian będących efektem zmagania się z nienormatywnymi kryzysami
charakteryzuje okoliczności występowania problemów w rodzinie i okoliczności podejmowania pracy z rodziną
zna współczesne kierunki pracy z rodziną, funkcje i cele pracy z rodziną
stosuje wybrane techniki i metody pracy z rodziną i dostosowuje interwencję do aktualnie zgłaszanych przez rodzinę problemów
stosuje normy etyczne w pracy z rodziną i rozumie konieczność współpracy z innymi specjalistami
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
projekt
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Obowiązkowa
• Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45.
• Dybowska E, Wojtanowicz K. (2013) System wspierania i formy pracy z rodziną, Regionalny ośrodek polityki społecznej w Krakowie, Kraków.
• Dybowska E., Reyzz -Rubini Z., Wojtanowicz K., Praca z rodzicami w sytuacjach kryzysowych [w:] Błasiak A., Dybowska E., Pikuła N. (red.) Pedagog i pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, Kraków 2012.
Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein). „Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71.
Konflikt jest częścią życia [w:] Charaktery 9/2020.
Dodatkowa
• De Barbaro, B. (red.) (1999) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków.
• Gordon, T. (2005). Wychowanie bez porażek. Warszawa
• Grzesiuk, L. (red.) (2006). Psychoterapia. Praktyka, Warszawa, część druga: Terapia rodzin (Barbara Tryjarska).
• Janicka, I., Liberska. H. (2014) Psychologia rodziny. Warszawa
• Jaraczewska J. M., Krasiejko I. (2012), Dialog motywujący w teorii i praktyce, Toruń. Kuryś, K. (2011) (2013) System rodzinny wobec zmian rozwojowych. Poznań.
• B. Lachowska (2019). O znaczeniu modeli teoretycznych w badaniach rodziny. Family Forum, 3, 11-23.10.
• Lipowicz E. (2014), Praca socjalna z rodziną. Diagnoza. Projektowanie. Zmiana, Zielona Góra.
• Satir, V. (2002). Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: