Metody pracy z rodziną 11-MEPR-11-n
-
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
zna terminologię niezbędną dla podejmowania i skutecznego realizowania pracy z rodziną
rozumie i wyjaśnia istotę zmian zachodzących w systemie rodzinnym, ze szczególnym uwzględnieniem zmian będących efektem zmagania się z nienormatywnymi kryzysami
charakteryzuje okoliczności występowania problemów w rodzinie i okoliczności podejmowania pracy z rodziną
zna współczesne kierunki pracy z rodziną, funkcje i cele pracy z rodziną
stosuje wybrane techniki i metody pracy z rodziną i dostosowuje interwencję do aktualnie zgłaszanych przez rodzinę problemów
stosuje normy etyczne w pracy z rodziną i rozumie konieczność współpracy z innymi specjalistami
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin – test pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, z którego należy uzyskać minimum 51% poprawnych odpowiedzi
Konwersatoria: projekt – ocena będąca rezultatem analizy poziomu realizacji zadania/pracy przygotowanej indywidualnie lub w zespole z innymi studentami, wg kryteriów:
· bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobre przygotowanie projektu spełniającego wszystkie kryteria wskazane przez prowadzącego, poprawność stylistyczna
· dobry plus (+db; 4,5): poprawne przygotowanie projektu spełniającego wszystkie kryteria wskazane przez prowadzącego, błędy stylistyczne
· dobry (db; 4,0): poprawne przygotowanie projektu spełniającego większość kryteriów wskazanych przez prowadzącego, błędy stylistyczne
· dostateczny plus (+dst; 3,5): przygotowanie projektu z błędami niewymagającymi poprawy, błędy stylistyczne
· dostateczny (dst; 3,0): przygotowanie projektu z błędami wymagającymi poprawy, błędy stylistyczne
· niedostateczny (ndst; 2,0): brak projektu
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Obowiązkowa
· Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45.
· Dybowska E, Wojtanowicz K. (2013) System wspierania i formy pracy z rodziną, Regionalny ośrodek polityki społecznej w Krakowie, Kraków.
· Dybowska E., Reyzz -Rubini Z., Wojtanowicz K., Praca z rodzicami w sytuacjach kryzysowych [w:] Błasiak A., Dybowska E., Pikuła N. (red.) Pedagog i pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, Kraków 2012.
· Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein). „Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71.
· Konflikt jest częścią życia [w:] Charaktery 9/2020.
Dodatkowa
· De Barbaro, B. (red.) (1999) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków.
· Gordon, T. (2005). Wychowanie bez porażek. Warszawa
· Grzesiuk, L. (red.) (2006). Psychoterapia. Praktyka, Warszawa, część druga: Terapia rodzin (Barbara Tryjarska).
· Janicka, I., Liberska. H. (2014) Psychologia rodziny. Warszawa
· Jaraczewska J. M., Krasiejko I. (2012), Dialog motywujący w teorii i praktyce, Toruń. Kuryś, K. (2011) (2013) System rodzinny wobec zmian rozwojowych. Poznań.
· B. Lachowska (2019). O znaczeniu modeli teoretycznych w badaniach rodziny. Family Forum, 3, 11-23.10.
· Lipowicz E. (2014), Praca socjalna z rodziną. Diagnoza. Projektowanie. Zmiana, Zielona Góra.
· Satir, V. (2002). Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: