Metodyka edukacji matematycznej z elementami logiki 11-MEMA-3PPW-n
Przedmiot realizowany jest w wymiarze 15 h wykład i 15h ćwiczeń.
Treści programowe zapewniają uzyskanie efektów uczenia się oraz uwzględniają aktualną wiedzę i jej zastosowania z zakresu pedagogiki metodyki nauczania matematyki (szczególny nacisk na nauczanie czynnościowe w edukacji wczesnoszkolnej, na aktywność badawczą i aktywność twórczą w edukacji matematycznej dziecka oraz zabawy, gry i sytuacje zadaniowe przedszkolnej i wczesnoszkolnej nauce matematyki).
Stosowane metody kształcenia są zorientowane na studentów, motywują ich do aktywnego udziału w procesie nauczania i uczenia się oraz umożliwiają studentom osiągnięcie efektów uczenia się, w tym w szczególności umożliwiają przygotowanie do pracy nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Podczas zajęć wykorzystywane są wybrane innowacyjne metody uczenia dorosłych, takie jak lekcja odwrócona, metody aktywizujące (burza mózgów, kula śnieżna, mapa myśli, drzewko decyzyjne.
Cele przedmiotu:
• zapoznanie studentów z treściami i celami edukacji matematycznej w przedszkolu i klasach 1-3 zawartymi w podstawie programowej, przygotowanie do samodzielnego planowania i prowadzenia zajęć z edukacji matematycznej.
• wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu matematyki do opanowania warsztatu pracy nauczyciela: metody, zasady, formy, sposoby organizowania pracy ucznia i środki dydaktyczne nauczania-uczenia się matematyki.
• opanowanie umiejętności opracowywania węzłowych zagadnień matematycznych z uwzględnieniem poziomu rozwoju psychofizycznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
• opanowanie metod rozwijania u dzieci myślenia matematycznego.
• kształtowanie zainteresowania dzieci tematyką zajęć w takim stopniu, by aktywnie i samodzielnie odkrywały pojęcia matematyczne.
• zaznajomienie z terminologią matematyczną potrzebną na danym etapie edukacyjnym
• wdrażanie do dokładnego i precyzyjnego myślenia i posługiwania się językiem matematycznym.
• rozbudzanie zainteresowania do twórczej i samodzielnej pracy w zakresie pogłębiania i aktualizowania wiedzy z zakresu matematyki.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- potrafi scharakteryzować psychopedagogiczne podstawy kształtowania pojęć matematycznych dzieci; zna specyfikę myślenia matematycznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- zna program edukacji matematycznej w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej
- zna i rozumie metody, zasady i formy sprzyjające kształtowaniu kompetencji matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz potrafi dostosować je do poziomu umiejętności logiczno-matematycznych dzieci
- stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w pracy z dzieckiem –, potrafi projektować (opracowuje konspekty/scenariusze zajęć) oraz prowadzić zajęcia matematyczne zgodnie z podstawą programową, dobierając odpowiednie metody pracy i uwzględniając etapy kształtowania pojęć matematycznych u młodszych dzieci
- potrafi dokonać oceny przydatności typowych metod, procedur, dobrych praktyk do realizowania zadań dydaktycznych w zakresie edukacji matematycznej
- potrafi zorganizować zajęcia oparte na sytuacjach życia codziennego w celu aplikacji zdobytych przez dziecko umiejętności matematycznych
- potrafi pracować z uczniem mającym trudności w uczeniu się matematyki; potrafi je rozpoznać i następnie zaplanować i realizować działania korekcyjno-wyrównawcze
- potrafi pracować z uczniem uzdolnionym matematycznie; potrafi je rozpoznać i następnie zaplanować i realizować rozwijające zdolności ucznia
- jest świadomy konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi
- jest świadomy konieczności rozwijania własnych kompetencji matematycznych
- prawidłowo posługuje się językiem matematycznym
- korzysta z literatury pedagogicznej dotyczącej kształtowania kompetencji matematycznych w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
opracowanie zestawu ćwiczeń z wybranego obszaru edukacji matematycznej
przygotowanie scenariusza zajęć matematycznych
wykonanie planszowej gry matematycznej
wykonania zadań matematycznych
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Zalecana literatura:
• Bilewicz-Kuźnia B., Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014.
• Bilewicz-Kuźnia B., Edukacja geometryczna dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014.
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2015.
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Wydawnictwo Bliżej przedszkola, Kraków 2021.
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M., Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I-III), Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa, 2006.Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków, WSiP, Warszawa 2004.
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP, Warszawa, 2000.
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.
• Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku edukacji szkolnej, red. Gruszczyk-Kolczyńska E., Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o.o, Warszawa 2009.
• Nowik J. Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2013.
• Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska-Jaszczołt B., Czajkowska M. Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o, Kielce 2015.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
• Cerasoli A., Pan Kartezjusz gra w statki, czyli podróże do krainy matematyki, Wydawnictwo Adamada, Gdańsk 2016.
• Dahl K., Lepp M., Matematyka ze sznurka i guzika, Wydawnictwo Zakamarki, Poznań 2017.
• Dominek R., Pełka-Woszko A., Dziecko w krainie matematyki, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2004.
• Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.
• Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
• Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia, red. Oszwa U., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
• Oszwa U., Rozwój i ocena umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej, Warszawa 2006.
• Oszwa U., Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami u dzieci z trudnościami w matematyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009.
• Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
• Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie, red. Kalinowska A., Wydawnictwo Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: