Muzyka z elementami muzykoterapii 11-MEM-11-s
Zagadnienia teoretyczne:
1. Podstawy programowe MEN – Edukacja muzyczna w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej.
2. Charakterystyka form aktywności muzycznych: śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce, percepcja muzyki, tworzenie muzyki, korelacja muzyki z innymi dziedzinami sztuki i nauki.
3. Zarys wybranych koncepcji wychowania muzycznego (C. Orff, E. Jaques-Dalcroze, Z. Kodaly, B. Strauss, E. Gordon)
4. Rozwój dyspozycji muzycznych i ruchowych; możliwości słuchowo-głosowo-ruchowe dzieci na poszczególnych etapach rozwoju.
5. Tańce ludowe i narodowe w repertuarze uczniów szkoły podstawowej. Projektowanie zajęć z wykorzystaniem tańców narodowych; folklor polski - muzyka
6. Praca z piosenką – etapy wprowadzania piosenki, metody uczenia piosenki, repertuar, sposoby aranżacji, praca z poszczególnymi elementami składowymi piosenki.
7. Środki dydaktyczna wykorzystywane na zajęciach muzycznych dzieci młodszych.
7. Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia muzyczno-ruchowe w przedszkolu i w szkole.
8. Projektowanie dydaktyczne zajęć w ramach zajęć edukacji muzycznej. Konstruowanie planów metodycznych, ocena jakości własnej pracy – ewaluacja.
Zagadnienia praktyczne:
1. Ćwiczenia muzyczno-ruchowe wg wybranych elementów rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a.
2. Aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss.
3. Ćwiczenia twórcze i odtwórcze mowy; rytmizacja tekstów, wprowadzanie elementów muzyki poprzez mowę, aranżacje mowy z wykorzystaniem gestodźwięków, twórczej interpretacji, akompaniamentu z recytacją i melorecytacją wg metody C. Orffa.
4. Śpiew relatywny w systemie Z. Kodalya - solmizacja relatywna, „ruchome do”, fonogestyka.
5. Ruch z muzyką - ruch twórczy, ruch odtwórczy, ćwiczenia i zabawy ruchowe wykorzystywane w edukacji, ruch w systemach C. Orffa, E. J. Dalcrozea, R. Labana, pantomima, tematyczne improwizacje ruchowe.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Student:
- Zna podstawowe zasady muzyki i założenia metodyczne w kontekście wychowania estetycznego małego dziecka
- Potrafi aktywizować dziecko do podejmowania aktywności muzycznej w formie śpiewu, ruchu do muzyki, tworzenia, słuchania i gry na wybranych instrumentach perkusyjnych
- Potrafi kształtować kompetencje twórcze dziecka integrując muzykę z innymi dziedzinami jego aktywności (w tym zabawowej)
Kryteria oceniania
5 znakomita wiedza, umiejętności, kompetencje
4,5 bardzo dobra wiedza, umiejętności, kompetencje
4 dobra wiedza, umiejętności, kompetencje
3,5 zadawalająca wiedza, umiejętności, kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 zadawalająca wiedza, umiejętności, kompetencje, z licznymi błędami
2 niezadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje
Praktyki zawodowe
15h zajęć terenowych
Literatura
Dasiewicz-Tobiasz A. (1977), Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa: WSiP
Gallen B., Toupet C., Simon F. (2001), Zajęcia muzyczne w przedszkolu – grupa starsza, Warszawa: Wydawnictwo Cyklady
Halprin A. (2010), Taniec jako sztuka uzdrawiania, Warszawa: Wydawnictwo Kined
Kappert D. (2005), Tańcząc z dziećmi, Warszawa: Wydawnictwo Kined
Kisiel M. (2007), Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka, Wydawnictwo WSB w Dąbrowie Górniczej
Klöppel R., Vliex S. (1995), Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa: Wydawnictwo PNO
Kłysz-Sokalska N. (2015), Zaczarowany świat muzyki – piosenki, zabawy i ćwiczenia muzyczne dla dzieci, Gdańsk: Harmonia
Malko D. (1988). Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. Warszawa: WSiP
Lipska E., Przychodzińka M. (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka. Warszawa: WSiP
Przychodzińska M. (1969), Muzyka i wychowanie, Warszawa: WSiP
Siemek D. (1986), Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych
Smoczyńska-Nachtman U. (1992), Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Warszawa: WSiP
Smoczyńska-Nachtman U. (1992), Muzyka dla dzieci, Warszawa: WSiP
Smoczyńska-Nachtman U. (1982), Rozśpiewane przedszkole, Warszawa: WSiP
Stachyra K. (red.) (2012), Podstawy muzykoterapii, Lublin: Wydawnictwo UMCS
Stadnicka J. (1998), Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa: WSiP
Stadnicki A. (2009), Kształcenie muzyczno-ruchowe, Warszawa: Wydawnictwo APS
Stadnicki A. (2008), Muzyka i tańce świata, Warszawa 2008: Wydawnictwo APS
Stadnicki A. (2011), Tańce integracyjne, Warszawa 2008: Wydawnictwo APS
Sacher W. (2012). Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Standardy edukacji muzycznej, Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, Warszawa 2010
Versini A. i J.-M., Biguet M.-N. (2001), Zajęcia muzyczne w przedszkolu – grupa młodsza, Warszawa: Wydawnictwo Cyklady
Wieman M. (1990), A czy wy tak potraficie? Warszawa: WSiP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: