Metody diagnozy w pracy pedagoga 11-MDP-11-s
Przredmiot obejmuje:
Podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy psychologicznej i pedagogicznej.
Diagnoza przemocy w rodzinie.
Diagnoza uzależnień i współuzależnień.
Symptomy zaburzeń psychicznych.
Systemowe spojrzenie na problemy psychospołeczne.
Diagnoza trudności szkolnych.
Wybrane techniki diagnostyczne w pracy pedagoga i psychologa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Student:
charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy psychologicznej i pedagogicznej
posiada umiejętność diagnozowania przemocy w rodzinie
posiada umiejętność diagnozowania uzależnień i współuzależnień
opisuje symptomy zaburzeń psychicznych
charakteryzuje systemowe spojrzenie na problemy psychospołeczne
posiada umiejętność diagnozowania trudności szkolnych
opisuje wybrane techniki diagnostyczne w pracy pedagoga i psychologa
posiada umiejętność podejmowania decyzji, dotyczącej wyboru optymalnego narzędzia diagnostycznego
Kryteria oceniania
Egzamin ustny/pisemny:
5- znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Brzeziński J. (red.) (1995) Z zagadnień diagnostyki psychologicznej. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora,
Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Scholar
Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Żak
Meili R. (1967). Podręcznik diagnostyki psychologicznej. Warszawa: PWN
Oster G.D. (2000). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: GWP
Ostrowska K., Milewska E. (1986). Diagnozowanie psychologiczne w kryminologii. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej
Paluchowski, W. (2007). Diagnoza psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne
Rosenhan D.L. (1994). Psychopatologia. Warszawa: PTP
Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: