Metodologia badań społecznych 11-MBSPZ-11-n
Podczas wykładów prowadzący starają się przekazać studentom informacje na temat roli nauk społecznych, jak również ogólnej metodologii nauki, która to wiedza będzie pomocna w tworzeniu własnych planów badawczych.
____
Podczas konwersatoriów wykładowcy starają się przećwiczyć ze studentami wiadomości, jakie uzyskali oni podczas wykładów, a także rozwinąć umiejętności analityczne studentów oraz ich zdolności do uogólnień i syntezy.
____
W (30) + K (10) = 40 h
Przygotowanie do zajęć - 8 h
Opracowanie literatury - 16 h
Przygotowanie do egzaminu - 16 h
Razem: 80 h
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
1. Student potrafi analizować teorie i koncepcje w zakresie nauk społecznych, w tym w pedagogice, pod kątem ich empirycznej wartości oraz aplikowalności.
2. Student potrafi stosować algorytm postępowania badawczego specyficzny dla nauk społecznych i pedagogiki.
3. Student potrafi trafnie dobierać metody, procedury oraz techniki badawcze uwzględniając złożoność problemów oraz możliwość ich teoretycznego oświetlenia.
4. Student potrafi funkcjonować w obrębie zespołów badawczych jako wykonawca, z uwzględnieniem odpowiedzialności za powierzone etapy badań.
5. Student potrafi formułować problemy badawcze, stawiać hipotezy badawcze, operacjonalizować problematykę badawczą, dobierać wskaźniki oraz próbę badawczą.
6. Student potrafi konstruować narzędzia badawcze – od prostych do bardziej złożonych.
7. Student potrafi organizować oraz prowadzić pomiar w badaniach empirycznych.
8. Student potrafi analizować dane zebrane w procesie badawczym, uogólniać wyniki oraz wiązać je z teoriami i koncepcjami.
Kryteria oceniania
Metody oceniania (wykład):
egzamin pisemny
Metody oceniania (konwersatorium):
stworzenie projektu badań
Kryteria oceniania (konwersatorium):
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Babbie E., 2008, Podstawy badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Babiński G., 1980, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków: UJ.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.), 2009, Metody badań jakościowych, t. 1-2, Warszawa: PWN.
Kmita J., 1975, Wykłady z logiki i metodologii nauk, Warszawa: PWN.
Kotarbiński T., 1961, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Wrocław: Ossoloineum.
Kvale S., 2010, Prowadzenie wywiadów, Warszawa: PWN.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, przeł. Elżbieta Hornowska, Poznań: Zysk i S-ka.
Łobocki M., 2004, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Impuls.
Muszyński H., 1970, Wstęp do metodologii pedagogiki, Warszawa: PWN.
Nowak S., 1985, Metodologia badań społecznych, Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: