Metody badań pedagogicznych 11-MBP-22-s
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowe treści dotyczących metod i metodologii badań edukacyjnych i społecznych. Przedmiotem rozważań będą kluczowe elementy procesu badawczego w empirycznych badaniach pedagogicznych, a także zdobycie umiejętności warsztatowych w zakresie wybranych metod, technik i narzędzi badawczych (ilościowych i jakościowych).
Realizowane będą następujące zagadnienia:
Struktura procesu badawczego
Shadowing jako technika badań terenowych
Wywiad narracyjny
Badania fokusowe
Prowadzenie badań netnograficznych
Wykorzystanie materiałów wizualnych w badaniach społecznych.
Etyka badań pedagogicznych
W cyklu 2022/SL:
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowe treści dotyczących metod i metodologii badań edukacyjnych i społecznych. Przedmiotem rozważań będą kluczowe elementy procesu badawczego w empirycznych badaniach pedagogicznych, a także zdobycie umiejętności warsztatowych w zakresie wybranych metod, technik i narzędzi badawczych (ilościowych i jakościowych). Realizowane będą następujące zagadnienia: |
W cyklu 2023/SL:
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowe treści dotyczących metod i metodologii badań edukacyjnych i społecznych. Przedmiotem rozważań będą kluczowe elementy procesu badawczego w empirycznych badaniach pedagogicznych, a także zdobycie umiejętności warsztatowych w zakresie wybranych metod, technik i narzędzi badawczych (ilościowych i jakościowych). Realizowane będą następujące zagadnienia: |
W cyklu 2024/SL:
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowe treści dotyczących metod i metodologii badań edukacyjnych i społecznych. Przedmiotem rozważań będą kluczowe elementy procesu badawczego w empirycznych badaniach pedagogicznych, a także zdobycie umiejętności warsztatowych w zakresie wybranych metod, technik i narzędzi badawczych (ilościowych i jakościowych). Realizowane będą następujące zagadnienia: |
W cyklu 2025/SL:
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowe treści dotyczących metod i metodologii badań edukacyjnych i społecznych. Przedmiotem rozważań będą kluczowe elementy procesu badawczego w empirycznych badaniach pedagogicznych, a także zdobycie umiejętności warsztatowych w zakresie wybranych metod, technik i narzędzi badawczych (ilościowych i jakościowych). Realizowane będą następujące zagadnienia: |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
zna podstawowe strategie badawcze (ilościowe i jakościowe)
rozumie różnice, mocne i słabe strony badań prowadzonych w ramach strategii jakościowych i ilościowych
rozumie etyczne uwarunkowania prowadzenia badań empirycznych z udziałem ludzi
zna metody, procedury i techniki stosowane w badaniach społecznych
potrafi dostosowywać instrumentarium badawcze do specyfiki problemów o charakterze poznawczym i praktycznym
potrafi planować i organizować badania empiryczne o celu poznawczym i praktycznym
potrafi dobrać trafne metody, procedury i techniki badawcze do własnego planu badawczego
potrafi analizować zgromadzone informacje
potrafi komunikatywnie prezentować wyniki własnych badań empirycznych
potrafi formułować i uzasadniać wnioski z badań empirycznych, łączyć je z teoriami i koncepcjami wyjaśniającymi zjawiska i procesy edukacyjne
Kryteria oceniania
Realizacja zadań zaliczeniowych (indywidualnych i grupowych) za określoną punktację; suma uzyskanej liczby punktów wskazuje ocenę
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Babbie Earl, 2008, Podstawy badań społecznych, przeł. Witold Betkiewicz i inni, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Banaszak Sławomir, 2017, Teoria – empiria – praktyka. Status metodologiczny nauk społecznych, „Studia Edukacyjne”, nr 44.
Banaszak Sławomir, 2017, Diagnoza: pojęcie, cechy diagnostyczne i zastosowania w badaniach pedagogicznych, „Studia Edukacyjne”, nr 47.
Banaszak Sławomir, Śmietańska Justyna (red.), 2019, Diagnoza w wymiarze jednostkowym i społecznym, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Barbour Rosaline, 2011, Badania fokusowe, przeł. Barbara Komorowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński Jerzy, 2019, Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Denzin Norman K (red.), 2012,Metody badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Creswell John W., 2013, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, przeł. Joanna Gilewicz, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Czarniawska Barbara; Nowe techniki badań terenowych: shadowing [w:] Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Jemielniak Dariusz (red), tom 2, 2012, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kaczmarek Jerzy (red.), 2014, Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Robert V. Kozinets, 2012, Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frankfort-Nachmias Chava, David Nachmias, 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, przeł. Elżbieta Hornowska, Poznań: Zysk i S-ka.
Kvale Steinar, 2013, Prowadzenie wywiadów, przeł. Agata Dziuban, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lincoln Yvonna S.,Denzin Norman K., 2017, Metody badań jakościowych, t.1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nowak Stefan, 2012, Metodologia badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rose Gillian, 2010, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: