Metody badań pedagogicznych 11-MBP-11-n
Podczas konwersatoriów wykładowcy starają się przekazać studentom informacje na temat poszczególnych etapów w strukturze procesu badawczego, tzn. wytyczania celów badawczych, konstruowania problemów badawczych, hipotez badawczych, wyróżniania w nich zmiennych zależnych i niezależnych, jak i dobierania wskaźników.
Wykładowcy przybliżają też studentom wiadomości na temat stosowanych w naukach społecznych metodach i technikach badawczych, jak również informacji dotyczących konstruowania narzędzi badawczych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
1. Student wskazuje na praktyczne oraz empiryczne elementy pedagogiki jako nauki społecznej.
2. Student potrafi stosować algorytm postępowania badawczego specyficzny dla nauk społecznych i pedagogiki.
3. Student potrafi stosować niektóre z metod i technik badawczych we własnym planie empirycznym.
4. Student potrafi formułować problemy badawcze, stawiać hipotezy badawcze, operacjonalizować problematykę badawczą.
5. Student potrafi konstruować narzędzia badawcze adekwatne do eksplikacji problematyki badawczej.
6. Student potrafi, pod nadzorem, prowadzić pomiar w badaniach empirycznych.
7. Student potrafi prowadzić nieskomplikowane analizy zgromadzonego materiału i formułować wnioski.
Kryteria oceniania
Metody oceniania (konwersatorium):
pisemne kolokwium
Kryteria oceniania (konwersatorium):
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Babbie Earl, 2008, Podstawy badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (red.), 2009, Metody badań jakościowych, t. 1-2, Warszawa: PWN.
Kvale Steinar, 2010, Prowadzenie wywiadów, Warszawa: PWN.
Frankfort-Nachmias Chava, David Nachmias, 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, przeł. Elżbieta Hornowska, Poznań: Zysk i S-ka.
Łobocki Mieczysław, 2004, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Impuls.
Muszyński Heliodor, 1970, Wstęp do metodologii pedagogiki, Warszawa: PWN.
Nowak Stefan, 1985, Metodologia badań społecznych, Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: