Metody badań społecznych w doradztwie zawodowym 11-MBDZ-11-s
Przedmiot ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji w zakresie projektowania, realizacji i raportowania badań społecznych w obszarze doradztwa zawodowego. Studenci poznają możliwości wykorzystywania wybranych metod w obszarze badań ilościowych i jakościowych do projektowania badań ukierunkowanych na rozpoznawanie różnych aspektów doradztwa zawodowego. Poza wiedzą teoretyczną uczestnicy zajęć projektują i realizują badania ewaluacyjne w wybranych placówkach edukacyjnych. Badania obejmują nie tylko analizę założonych i rzeczywistych funkcji systemu doradztwa zawodowego w szkole, ale także analizę potrzeb doradczych uczniów oraz samoocenę nauczycieli w zakresie ich kompetencji doradczych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student:
Wymienia podstawowe różnice między badaniami ilościowymi i jakościowymi
Wymienia podstawowe zasady etyczne w badaniach społecznych
Wymienia i charakteryzuje techniki badawcze w badaniach jakościowych
Wymienia i charakteryzuje techniki badawcze w badaniach ilościowych
Projektuje procedurę badawczą
Prawidłowo dobiera i stosuje metody badawcze
Projektuje, na podstawie uzyskanych danych, dalsze postępowanie doradcze
Prawidłowo pisze raport z badań i prezentuje wyniki na forum
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach
opracowanie projektu grupowego dotyczącego ewaluacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego oraz analizy potrzeb doradczych we wskazanej przez prowadzącego szkole
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdański 2001
Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001
Krzychała S., Zamorska B., Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wrocław 2008
Gruszczyński L.A., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001
Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe, Warszawa 2001
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku pracy a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (red.), Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2005
Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
W cyklu 2021/SZ:
Maszke W.A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008 |
W cyklu 2022/SZ:
Maszke W.A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008 |
Uwagi
W cyklu 2021/SZ:
*w semestrze zimowym 2020/2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
W cyklu 2022/SZ:
*w semestrze zimowym 2020/2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: