Metody aktywne w promocji zdrowia 11-MAPZ-5SPZ-pw-s
Zajęcia poruszają następujące zagadnienia:
- teoretyczne podstawy promocji zdrowia, jej cele, modele, obszary, formy i metody działania.
- związki promocji zdrowia z edukacją zdrowotną i profilaktyką.
- podające i aktywizujące metody, techniki i formy edukacji stosowanych w promocji zdrowia;
- różnice między podającymi i aktywizującymi metodami nauczania i uczenia się oraz warunkami ich stosowania i efektywności w promocji zdrowia
- kompetencje osobowościowe, metodyczne promotorów zdrowia, związki między stylem pracy, a samopoczuciem uczestników i efektywnością zajęć,
- motywowanie do nabywania i rozwoju kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć promujących zdrowie,
- zachęcanie do analizy własnych kompetencji i odkrywania obszarów wymagających doskonalenia w zakresie promowania zdrowia
- zasady konstruowania programów promocji zdrowia i scenariuszy zajęć, z uwzględnieniem zasad neuorodydaktyki i etyki zawodowej
- zasady konstruowania narzędzi ewaluacji programów i projektów edukacyjnych w promocji zdrowia
- analiza przygotowanych projektów zajęć z zakresu promocji zdrowia z wykorzystaniem metod aktywnych, oraz arkuszy ewaluacji zajęć i autoewaluacji pod kątem zgodności z obowiązującymi zasadami, w tym etyki zawodowej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Student ma:
wiedzę na temat wybranych form, metod, technik i narzędzi dydaktycznych stosowanych w promocji zdrowia
wiedzę na temat etapów rozwoju grupy i strategii kierowania grupą
wiedzę o metodach aktywizujących, ich klasyfikacji i specyfice stosowania w promocji zdrowia
wiedzę na temat oczekiwanych kompetencji osób prowadzących zajęcia z zakresu promocji zdrowia
wiedzę na temat zasad opracowywania i dokonywania ewaluacji zajęć z zakresu promocji zdrowia
wiedzę na temat zasad etyki edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia
świadomość własnych kompetencji do prowadzenia zajęć z zakresu promocji zdrowia (mocne i słabe strony)
umiejętności opracowywania scenariusza zajęć, doboru metod, technik, form i środków dydaktycznych i wykorzystania metod aktywizujących i cyklu uczenia się przez doświadczenie;
umiejętności prowadzenia zajęć prozdrowotnych stosownie do etapu rozwoju grupy, jej potrzeb i możliwości uczestników
umiejętności opracowywania i dokonywania ewaluacji zajęć z zakresu promocji zdrowia
umiejętności opracowania i prowadzenia zajęć z promocji zdrowia zgodnie z zasadami etyki edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
opracowanie projektu zajęć
Prezentacja multimedialna
Zaliczenie praktyczne (obserwacja wykonawstwa scenariusza zajęć)
Literatura
Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. PWN (Rozdział VI. Metodyka edukacji zdrowotnej i strony dodatkowe wskazane w zagadnieniach plus treści omawiane na wykładach i ćwiczeniach)
TECHNIKI_EFEKTYWNEGO_UCZENIA_SIE – internet (Joanna Smolińska, Łukasz Szychowski)
Taraszkiewicz , M. (1996). Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu Warszawa: CODN
Rau, K., Ziętkiewicz, E. (2000). Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów i inne techniki w edukacji. Poznań: G&P
Vopel, K.W. (2003). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Kielce: jedność
Zaorska Zofia (2012). Dodać życia do lat. Materiały metodyczne ułatwiające organizację aktywności osób starszych i grup wielopokoleniowych. Klanza
Brudnik Edyta, Moszyńska Anna, Owczarska Beata Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujacych.
Dryden Gordon Vos Jeanette Rewolucja w uczeniu się.
Silberman Mel Uczymy się uczyć”. GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: