Lokalne środowiska wychowawcze 11-LSW-2W-pw-s
Student uzyskuje podstawową i usystematyzowana wiedzę na temat: charakterystyki teorii środowisk wychowawczych, przedmiotowych i podmiotowych cech teorii środowisk wychowawczych, źródeł teorii środowisk wychowawczych zarówno w warstwie podstawowej jak i prakseologicznej, warunków budowania interdyscyplinarnej teorii środowisk wychowawczych.
Student rozumie: poznawcze i praktyczne cele teorii środowisk wychowawczych, znaczenie podstawowych pojęć analitycznych w konstruowaniu teorii środowisk wychowawczych, a także korelacje zachodzące pomiędzy jednostką a środowiskiem.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
"Definiowanie pojęć związanych ze środowiskami lokalnymi i lokalnością
Prezentowanie charakterystyki poszczególnych lokalnych środowisk wychowawczych"
Omówienie wybrane rodzajów oddziaływań wychowawczych oraz ich wpływu na przygotowanie jednostek do pełnienia ról społecznych
Scharakteryzowanie funkcji wychowawczych najważniejszych środowisk aktywności życiowej człowieka
Dokonywanie analiz mikrośrodowisk wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem występujących w nich sytuacji problemowych
Projektowanie rozwiązań minimalizujących zagrożenia w lokalnych środowiskach wychowawczych
Omówienie wpływu procesu globalizacji na funkcjonowanie lokalnych środowisk wychowawczych
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Modrzewski J., Matysiak – Błaszczyk A., Włodarczyk E. (red.), Środowiska uczestnictwa społecznego jednostek, kategorii i grup (doświadczenia socjalizacyjne i biograficzne), Poznań 2018
Modrzewski J., Studia socjopedagogiczne. Aktualia, Poznań-Kalisz 2011
Hołyst B, Zagrożenia ładu społecznego, tom I, tom II, Warszawa 2012, 2014
Winiarski M., Rodzina – szkoła - środowisko, Warszawa 2000
Sroczyński W., Pedagogika środowiskowa, Warszawa 2006
Pilch T, Sosnowski T., Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2013
W cyklu 2021/SZ:
Matysiak – Błaszczyk A., Słupska- Kwiatkowska K., Środowisko w perspektywie socjologiczno- pedagogicznej, [w:] Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, [red.], K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska, Gniezno 2010 |
W cyklu 2022/SZ:
Matysiak – Błaszczyk A., Słupska- Kwiatkowska K., Środowisko w perspektywie socjologiczno- pedagogicznej, [w:] Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, [red.], K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska, Gniezno 2010 |
W cyklu 2023/SZ:
Matysiak – Błaszczyk A., Słupska- Kwiatkowska K., Środowisko w perspektywie socjologiczno- pedagogicznej, [w:] Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, [red.], K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska, Gniezno 2010 |
W cyklu 2024/SZ:
Matysiak – Błaszczyk A., Słupska- Kwiatkowska K., Środowisko w perspektywie socjologiczno- pedagogicznej, [w:] Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, [red.], K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska, Gniezno 2010 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: