Logorytmika 11-LRY-3LOGO-s
Zapoznanie ze współczesnymi systemami wychowania muzycznego, omówienie miejsca ruchu i twórczej aktywności w rozwoju dziecka.
Student podczas zajęć ralizuje następujące obszary tematyczne:
Logorytmika w systemie dalcrozowskim. Zapoznanie z terapeutycznymi zadaniami i celami logorytmiki.
Mowa, ruch i gest w systemie Orffa, zapoznanie z podstawami muzyki elementarnej, gestodźwiękami i dziecięcym instrumentarium perkusyjnym.
Wspólne cechy mowy i muzyki: dynamika, artykulacja, tempo, barwa, melodia, akcent. Realizacja ćwiczeń praktycznych.
Ruch w rozwoju i stymulacji mowy. Prezentacja ćwiczeń dalcrozowskich (m. in. ćwiczeń inhibicyjno-incytacyjnych, dysocjacyjnych, szybkiej reakcji słuchowo-ruchowej, ).
Rytmizacja tekstu, udźwięcznienie i ilustracja dźwiękowa tekstu jako formy zabawy twórczej.
Śpiew jako forma aktywności muzycznej dziecka kształtująca jego aparat głosotwórczy. Realizacja ćwiczeń praktycznych: praca z oddechem i aparatem artykulacyjnym, ćwiczenia ortofoniczne.
Tworzenie ćwiczeń i zabaw logortymicznych z wykorzystaniem różnorodnych form aktywności muzycznej dziecka (śpiew, ruch z muzyką, gra na instrumentach, tworzenie muzyki).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie znaczenie muzyki w rozwoju dziecka oraz jej zastosowanie w pracy terapeutycznej
Student rozumie pojęcie logorytmiki, jej zadanie oraz cele
Posiada wiedzę z zakresu współczesnych systemów wychowania muzycznego.
Zna podstawowe założenia metody rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a i potrafi wskazać istotę ćwiczeń rytmicznych w rozwoju dziecka
Zna założenia metody Carla Orffa, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca mowy, ruchu i twórczej aktywności w założeniach muzyki elementarnej
Zna formy aktywności muzycznej dziecka i potrafi określić ich znaczenie terapeutyczne w pracy logopedy ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju i stymulacji mowy dziecka
Student posiada podstawową wiedzę na temat elementów wspólnych dla muzyki i mowy oraz zna główne formy kształtujące aparat głosotwórczy dziecka
Student potrafi tworzyć ćwiczenia i zabawy logorytmiczne: słowne, słuchowe, ruchowe, słuchowo-ruchowe, muzyczno-ruchowe, wymagające szybkiej reakcji słuchowo-ruchowej oraz orientacji przestrzennej.
Kryteria oceniania
W czasie zajęć dokonywana jest ocena aktywności podczas zajęć poprzez obserwację.
Wiedza weryfikowana jest poprzez kolokwium końcowe - wiedza z zakresu teorii a także poprzez realizację zadań praktycznych - umiejętności prowadzenia elementów zajęć logorytmicznych (projekt, test umiejętności praktycznych).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
.Brzozowska-Kuszkiewicz M. : Emile Jaques-Dalcrose i jego rytmika, Warszawa 1991
Gąsienica – Szostak A. : Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa 2003
Kilińska-Ewertowska E., Logorytmika, Lublin 1978.
Kilińska-Ewertowska E., Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1993.
Klöppel R, Vliex S., (1995): Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa.
Kukiełczyńska Klaudia, (2002): Odbiór elementów dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, [w:] Muzykoterapia Polska nr 1-2/2002
Lewandowska K., (2001): Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk.
Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków.
Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993.
Rozentalowa A., O logorytmice, [w:] Logopedia nr 10, 1971.
Stadnicki, J. : Terapia dzieci muzyką, ruchem, mową, Warszawa 1998
Stadnicki J., Logorytmika i choreorytmika, Warszawa 1987.
Stasińska, K. : Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa 1986
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: