Logopedia 11-LOGOZ-11-n
1. Uzyskanie podstawowej wiedzy w zakresie logopedii i jej związków z dziedzinami pogranicznymi, poznanie mechanizmów mowy (mówienia - rozumienia) i zjawisk ontogenezy mowy oraz odstępstw rozwojowych i patologicznych w sprawności językowej. Zapoznanie się ze specyfiką logopedyczną w stanach różnych niepełnosprawności psychofizycznych. Poznanie systemu profilaktyki logopedycznej.
2. Zdobycie umiejętności w zakresie rozpoznawania zaburzeń mowy i podejmowania podstawowej interwencji logopedycznej, opracowania konspektów ćwiczeń grupowych i programów indywidualnych. Tworzenia dokumentacji logopedycznej i korzystanie ze współpracy z innymi specjalistami, a także umiejętności gromadzenia i wykorzystania informacji naukowej.
3. Ukształtowanie postawy etycznej względem osoby z zaburzeniami mowy i jej rodziny, postawy dbałości o przestrzeganie reguł metodyki logopedycznej.
4. Wdrożenie do zachowań empatycznych, do permanentnego kształcenia i podejmowania różnych form optymalizacji kultury terapeutycznej. Troska o jakość własnych zachowań słownych i społecznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Student:
-Zna terminologie i klasyfikację logopedyczną zaburzeń mowy
-Zna przyczyny zaburzeń mowy u dzieci
-Zna charakterystykę zaburzeń mowy u dzieci
-Potrafi współpracować z logopedą i kontynuować zadania logopedy w zakresie wspierania rozwoju mowy dziecka
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach, kolokwium pisemne, ocena mowy dziecka na filmie
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1. Błachnio K.: Vademecum logopedyczne. Poznań 2003, Wydawnictwo Naukowe UAM.
2. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.): Logopedia. T. 1 i 2. Opole 2003, Uniwersytet Opolski.
3. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G.: Podstawy neurologopedii. Opole, 2005, Uniwersytet Opolski.
4. Grabias S. (red.): Zaburzenia mowy. Lublin 2001, UMCS.
5. Minczakiewicz M.: Mowa. Kraków 2000, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
6. Szumska J. (red.): Zaburzenia mowy u dzieci. Warszawa 1982, PZWL.
7. Wybrane numery czasopism: Logopedia, Audiofonologia, Biuletyn Logopedyczny, Wielkopolski Przegląd Logopedyczny.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: