Logopedia 11-LOGOP-11-s
1. Uzyskanie podstawowej wiedzy w zakresie logopedii i jej związków z dziedzinami pogranicznymi, poznanie mechanizmów mowy (mówienia - rozumienia) i zjawisk ontogenezy mowy oraz odstępstw rozwojowych i patologicznych w sprawności językowej. Zapoznanie się ze specyfiką logopedyczną w stanach różnych niepełnosprawności psychofizycznych. Poznanie systemu profilaktyki logopedycznej.
2. Zdobycie umiejętności w zakresie rozpoznawania zaburzeń mowy i podejmowania podstawowej interwencji logopedycznej, opracowania konspektów ćwiczeń grupowych i programów indywidualnych. Tworzenia dokumentacji logopedycznej i korzystanie ze współpracy z innymi specjalistami, a także umiejętności gromadzenia i wykorzystania informacji naukowej.
3. Ukształtowanie postawy etycznej względem osoby z zaburzeniami mowy i jej rodziny, postawy dbałości o przestrzeganie reguł metodyki logopedycznej.
4. Wdrożenie do zachowań empatycznych, do permanentnego kształcenia i podejmowania różnych form optymalizacji kultury terapeutycznej. Troska o jakość własnych zachowań słownych i społecznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna rozwój mowy dziecka
- zna pojęcia dotyczące mowy, języka i komunikacji
- zna i potrafi scharakteryzować jednostki zaburzeń mowy
- potrafi współpracować z innymi specjalistami,
- potrafi kontynuować zalecenia logopedyczne podopiecznego, ucznia
Kryteria oceniania
Zaliczenie treści przedmiotu w formie pisemnej
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) (2003) - Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom. 1. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. s. 127-143
Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) (2003) - Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom. 2. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. rozd. 1.3 - Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci w świetle kategoryzacji międzynarodowych
Grabias S. , Kurkowski Z.M. (red.) (2012) - Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 48-58 (podrozdział V -Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy)
Kuszak K. (2011) - Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym. Poznań: Wydawnictwo UAM. rozdz. 1, 2, 3
Czaplewska E., Milewski S. (red.) (2012) - Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Sopot: GWP, rozdz. 1Eliot L. - Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. - rozdział III i XIV
Kuszak K. (2011) - Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym. Poznań: Wydawnictwo UAM. rozdz. 4
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: