Logika 11-LGZ-11-n
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom możliwości wykorzystania podstawowych pojęć logicznych w naukach pedagogicznych; uświadomienie ważności logiki w pedagogice.
Kolejnym celem jest również wykształcenie zdolności logicznego myślenia i wnioskowania oraz umiejętności przeprowadzania analiz logicznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
1. Student potrafi podać definicję znaku i języka oraz omówić podstawowe podziały i typologie znaków, rodzaje języków, typy i funkcje wypowiedzi.
2. Student potrafi badać wartość logiczną zdania, poprawnie posługiwać się pojęciami tautologii i kontrautologii.
3. Student potrafi przeprowadzać wynikanie i wnioskowania logiczne oraz wskazywać błędy w rozumowaniach.
4. Student potrafi określać poprawność sylogizmów.
5. Student potrafi wykonywać podstawowe operacje i działania na zbiorach.
6. Student potrafi osługiwać się pojęciami z zakresu teorii nazw, klasyfikować i określać stosunki między nazwami.
7. Student potrafi oprawnie rozróżniać części definicji , rozpoznać ich rodzaje, weryfikować poprawność definicji analitycznych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania (konwersatorium):
Kryteria oceniania (konwersatorium):
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Batóg T., Podstawy logiki, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999.
Grzegorczyk A., Logika popularna, 1973.
Kmita J., Wykłady z logiki i metodologii nauk, 1976.
Marciszewski W., Metody analizy tekstu naukowego, 1981.
Marciszewski W., Sztuka rozumowania w świetle logiki, 1994.
McInermny D. Q., Nauka logicznego myślenia, 2005.
Omyła M., Logika wybrane zagadnienia, 1987.
Przybyłowski J., Logika z ogólną metodologią nauk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1999.
Stanosz B., Ćwiczenia z logiki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Ziembiński Z., Logika praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: