Logika 11-LG-11-s
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom możliwości wykorzystania podstawowych pojęć logicznych w naukach pedagogicznych; uświadomienie ważności logiki w pedagogice.
Kolejnym celem jest również wykształcenie zdolności logicznego myślenia i wnioskowania oraz umiejętności przeprowadzania analiz logicznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
1. Student potrafi zapisać i odczytać schematy zdań.
2. Student potrafi badać wartość logiczną zdania, poprawnie posługiwać się pojęciami tautologii i kontrtautologii.
3. Student potrafi przeprowadzać i wnioskowania logiczne.
4. Student potrafi badać zależności pomiędzy zakresami nazw.
5. Student potrafi zapisać zdania kategoryczne.
6. Student potrafi przeprowadzić wnioskowanie bezpośrednie przy wykorzystaniu prawa kwadratu logicznego.
7. Student potrafi określać poprawność sylogizmów.
Kryteria oceniania
Metody oceniania (konwersatorium):
Kryteria oceniania (konwersatorium):
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Batóg T., Podstawy logiki, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999.
Grzegorczyk A., Logika popularna, 1973.
Kmita J., Wykłady z logiki i metodologii nauk, 1976.
Marciszewski W., Metody analizy tekstu naukowego, 1981.
Marciszewski W., Sztuka rozumowania w świetle logiki, 1994.
McInermny D. Q., Nauka logicznego myślenia, 2005.
Omyła M., Logika wybrane zagadnienia, 1987.
Przybyłowski J., Logika z ogólną metodologią nauk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1999.
Stanosz B., Ćwiczenia z logiki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Ziembiński Z., Logika praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: