Literatura dla dzieci 11-LDD-11-s
Początki literatury dla dzieci; proces jej wyodrębniania z literatury ogólnej
Pierwsi polscy twórcy literatury dziecięcej – Klementyna z Tańskich Hoffmanowa i Stanisław Jachowicz
O kołysankach, bajkach i baśniach dziecięcych i ich ponadczasowym zachwytem świata (cechy gatunkowe, dydaktyzm, współczesna rola i przedstawiciele) oraz (pop)kulturowe nawiązania
Poezja (cechy gatunkowe, zmiany i tendencje)
wybrane teksty historycznoliterackie np. M. Konopnickiej, Janiny Porazińskiej, Jana Brzechwy;
Poezja (cechy gatunkowe, zmiany i tendencje) wybrane teksty literatury współczesnej np. Barbary Stenki
Proza – analiza wybranych tekstów, np. A. Lindgren, J. Korczak, Król Maciuś Pierwszy
Przedstawienie prezentacji na temat krytycznego wybory współczesnej literatury (polskiej i obcej) dla dzieci.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- Zna i potrafi wskazać w tekście wyznaczniki literatury dla dzieci
- Potrafi ukazać specyfikę literatury dla dzieci pod względem gatunkowym, sposobem przekazu etc.
- Zna i umie zinterpretować pierwsze (polskie i zagraniczne) teksty adresowane dla dzieci
- Posiada umiejętność analizy kanonu bajek oraz zna ich współczesne, kulturowe nawiązania
- Zna i potrafi zanalizować pierwsze przełomowe teksty literackie adresowane do dzieci oraz późniejsze wchodzące w kanon literatury dziecięcej
- Potrafi dokonać krytycznego wyboru współczesnej prozy i poezji adresowanej do młodego odbiorcy oraz potrafi przygotować prezentację na ten temat
- Potrafi wykorzystać tekst literacki jako źródło do dyskusji/warsztatów/zajęć z dziećmi
Kryteria oceniania
Dyskusja podczas zajęć, praca w grupie, prezentacja przygotowanych wystąpień
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Adamczykowa Z., Literatura dla dzieci. Funkcje. Kategorie. Gatunki, Warszawa 2001
Baśnie i baśniowość czyli Kraina dziecięcego mitu / pod red. Teresy Bugajskiej. - Kielce 2000.
Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945 - 1970. T. I - proza, t II - baśń, bajka, poezja, książki dla najmłodszych, utwory sceniczne, grafika, czasopiśmiennictwo, krytyka literacka, Warszawa 1982
Kaniowska-Lewańska I., Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1973
Rozigrana córa mitu. Kulturowe konteksty baśni, t. 1, pod red. G. Leszczyńskiego, Poznań 2005.
Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996.
Waksmund R., Od literatury dziecięcej do literatury faktu, Wrocław 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: