Kształtowanie umiejętności trenerskich 11-KUT-11-s
Przedmiot realizuje następujące treści szczegółowe:
1. Zasady przeprowadzania procesu rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych, zasady planowania i projektowania sesji szkoleniowych i ich etapy, zasady oceny programów szkoleniowo-rozwojowych
2. Zasady formułowania celów szkoleniowych, tworzenia planów i scenariuszy szkoleniowych oraz zasady doboru rodzajów szkoleń do określonej grupy odbiorczej
3. Rodzaje i zastosowanie metod szkoleniowych
4. Zasady dynamiki grupowej oraz wchodzenia i odgrywania ról społecznych
5. Zasady dobierania ról społecznych i grupowych w zależności sytuacji i grupy trenerskiej
6. Zasady konstruowania efektywnej sesji szkoleniowej oraz metody jej ewaluacji
7. Sposoby budowania relacji oraz empatii w grupie szkoleniowej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
1. Student posiada wiedzę na temat kluczowych procesów szkoleniowych, jak: rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych, zasad planowania i projektowania sesji szkoleniowych oraz ich etapów, zasad oceny programów szkoleniowo-rozwojowych
2. Student potrafi formułować cele szkoleniowe oraz wskazuje kryteria wyboru rodzajów szkoleń w określonej organizacji i dla określonej grupy odbiorczej
3. Student wskazuje możliwości zastosowania metod szkoleniowych w określonej sesji szkoleniowej
4. Student zna i umie zastosować wybrane metody szkoleniowe w grupie oraz przeprowadzić określone ćwiczenia w roli trenera
5. Student potrafi skonstruować scenariusz szkoleniowy na wybrany temat oraz dla konkretnej grupy odbiorczej
6. Student zna i rozumie podstawowe zasady wchodzenia i odgrywania ról grupowych oraz społecznych
7. Student potrafi dobrać odpowiednie role do określonych sytuacji w rzeczywistości trenerskiej i szkoleniowej
8. Student potrafi rozpoznać mocne i słabe strony przykładowej sesji szkoleniowej oraz dokonać jej ewaluacji
9. Student posiada umiejętność do samodzielnego przeprowadzenia szkolenia zgodnie z obowiązującymi zasadami
10. Student spostrzega relacje między poprawnie prowadzonym szkoleniem a aktywnością grupy
11. Student zna zasady etyki i jest wrażliwy na potrzeby grupy szkoleniowej
Kryteria oceniania
aktywny udział podczas zajęć, pisemne wykonanie zadania, udział w dyskusji, zaprojektowanie przykładowych rozwiązań praktycznych, prezentacja grupowa na zajęciach, udział w symulacjach na zajęciach, prezentacja scenariusza szkoleniowego, case study, przygotowanie i zaprezentowanie projektu szkoleniowego
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Adair J., Rozwijanie umiejętności przywódczych, Kraków 2007.
Fuchs, B., Zabawy na dobry klimat w grupie, Kielce 2004.
Fuchs, B., Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce 2006.
Hartley M., Mowa ciała w pracy, Kielce 2004.
Jarmuż, S., Witkowski, T., Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław 2004.
Łaguna, M., Szkolenia, jak je prowadzić, by… Gdańsk 2004.
Proctor T., Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk 2003.
Rae L., Efektywne szkolenie, Kraków 2011.
Rae L., Planowanie i projektowanie szkoleń, Kraków 2006.
Silberman M., Metody aktywizujące w szkoleniach, Kraków 2004.
Smółka P., Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Kraków 2008.
Thorpe S., Clifford J., Podręcznik Coachingu. Podręcznik szkolenia, Poznań 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: