Kształtowanie umiejętności społecznych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną 11-KUS-4SP-n
Zagadnienia poruszane podczas wykładów i konwersatoriów dotyczą
psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Roli treningu i trenera kompetencji społecznych. Metody i technik oraz form pracy trenera umiejętności społecznych. Zakresu treningu kompetencji społecznych: komunikacja, samoświadomość, asertywność, empatia, radzenie sobie w sytuacjach trudnych i stresujących, rozumienie emocji, umiejętność współpracy w grupie, dbanie o siebie i otoczenie, przestrzeganie norm społecznych, zwyczajów, umiejętności potrzebne do wejścia na rynek pracy.
Zasady zwracania się do osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym wieku.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończonym module student:
zna sytuację życiową i problematykę związaną z funkcjonowaniem społecznym osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
zna zasady, rodzaje i metody prowadzenia treningu kompetencji społecznych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
potrafi zaplanować etapy treningu dla wybranej osoby, grupy osób
potrafi pracować w zespole;
potrafi ocenić obiektywnie wkład pracy własnej i innych w opracowywanych wspólnie zadaniach
stosuje zasady etyczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Kryteria oceniania
egzamin po otrzymaniu pozytywnego zaliczenia z konwersatorium
Praktyki zawodowe
przedmiot nie jest powiązany z praktykami zawodowymi
Literatura
1. Chodkowska Maria : Problemy pedagogicznego wsparcia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie społecznego funkcjonowania w klasie szkolnej // W: Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji / red. Zofia Palak, Zdzisław Bartkowicz. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004. - S. 63-72,
2. Baczała Ditta, Błeszyński Jacek (red): Rozwój społeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ograniczenia i możliwości w zakresie kompetencji społecznych, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2013,
3.Bieńkowska Agnieszka : Bez kompetencji społecznych ani rusz! // Psychologia w Szkole. - 2007, nr 4, s. 99-104
Istota kompetencji społecznych. Nauka kompetencji społecznych poprzez trening społeczny.
4.Cytowska Beata (red), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labirynyntach codziennosci, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011,
5.Goldstein A.P., McGinnis E. „Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia.” Amity 2004
6.Ostrowska Antonina : Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych - bariery dorosłości // W: Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny : na pograniczu pedagogiki specjalnej / red. Krystyna Rzedzicka, Anna Kobylańska. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2003. - S. 51-60,
7. Żółkowska Teresa : Poczucie wsparcia społecznego a poziom kompetencji społecznych u osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną // W: Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych. - Lublin : Wydawnictwo Uniwestytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004. - S. 161-172
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: