Kultura organizacyjna szkoły włączającej 11-KOSW-2PS-s
Kultura organizacyjna szkoły – składowe koncepcji. Cele szkoły. Oczekiwania państwa wobec szkoły
Klimat społeczny szkoły. Koncepcja Moosa.
Przywództwo edukacyjne jako istotny czynnik kształtujący szkołę. Przywództwo rozproszone.
Higiena psychiczna nauczyciela. Funkcjonowanie psychospołeczne nauczycieli. Wsparcie społeczne ze strony dyrektora i współpracowników. Sieć szkół promujących zdrowie Światowej Organizacji Zdrowia.
Koncepcja szkoły środowiskowej. Współpraca z otoczeniem w kontekście edukacji włączającej.
Inkluzja jako ważny cel funkcjonowania szkoły. Przegląd dobrych praktyk.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna pojęcia związane z kulturą organizacyjną szkoły, klimatem szkoły oraz znaczenie poszczególnych wymiarów dla wysokiej jakości edukacji włączającej.
potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych związanych z tworzeniem kultury organizacyjnej szkoły (w kontekście edukacji włączającej) oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania a także przewidywać ich skutki w szczególności w odniesieniu do dzieci z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami w zachowaniu
Rozumie znaczenie kultury organizacyjnej i jej wpływu na procesy istotne dla edukacji włączającej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych profilaktycznych i interwencyjnych dotyczących zjawiska przemocy rówieśniczej
Jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania
Egzamin pisemny
Egzamin ustny
Egzamin z „otwartą książką”
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Test + +
Projekt + +
Esej
Raport
Prezentacja multimedialna
Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)
Portfolio
Inne (jakie?) -
…
Literatura
Dobrzyniak M., (2010) Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela
w świetle badań własnych” [w:] Szkoła ¬– Zawód – Praca, 10, 69-83.
Mazurkiewicz G., (2011), Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły, [w:] I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: