Kształtowanie kompetencji matematycznych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 11-KKMWZ-11-n
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- wykaże się znajomością programów kształtowania pojęć matematycznych w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w klasach 1-3 szkoły podstawowej;
- zna podstawowe pojęcia matematyczne wprowadzane w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- posługuje się językiem matematycznym potrzebnym na tym etapie edukacji;
- zna metody i formy stosowane w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym oraz potrafi dostosować je do poziomu i umiejętności logiczno-matematycznych dzieci biorących udział w zajęciach;
- zna programy wychowawczo-dydaktyczne dla przedszkoli i klas 1-3 szkoły podstawowej;
- ma świadomość jak pracować uczniem mającym trudności w uczeniu się matematyki, jak te trudności rozpoznawać;
- rozumie znacznie korzystania z fachowej literatury oraz czasopism, niezbędnych w pracy nauczyciela i wychowawcy;
- korzysta z literatury pedagogicznej dotyczącej kształtowania pojęć matematycznych w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej;
- stosuje zdobytą wiedzę w pracy z dzieckiem, a także wykorzystuje ją do tworzenia konspektów – scenariuszy zajęć;
Kryteria oceniania
Oceny z kolokwiów
Ocena wypowiedzi
Ocena aktywności
Egzamin pisemny wiedzy
Literatura
• Fiedler M., Matematyka już w przedszkolu, WSiP, W-wa 1978
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki?, IWZZ, W-wa 1989
• Gruszczy-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka, WSiP, W-wa 1997
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP, W-wa 2000
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego cztero- i pięciolatków, WSiP, W-wa 2004
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, W-wa 2009
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dobosz K., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, W-wa 1996
• Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Edukacja matematyczna w klasie I.Książka dla rodziców i nauczycieli, CEBP24.12, Kraków 2014
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Bliżej przedszkola, Warszawa 2015
• Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego mlodszych uczniów, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2004
• Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przdszkolnym, WSiP, W-wa 1982
• Semadeni Z. (red.), Nauczanie początkowe matematyki tom 1, WSiP, W-wa 1991
• Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Odrobina W., Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, W-wa 2012
• Gruszczyk-Kolczyńska E., (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku edukacji szkolnej, Wydawnictwo Edukacja Polska, W-wa 2009
• Oszwa U., Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami u dzieci z trudnościami w matematyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009
• Oszwa U., Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań, Impuls, Kraków 2008
• Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G., Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczna ZNP, Kielce 2015
• Nowik, J. (2013). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole: Wydawnictwo Nowik
• Klus-Stańska D., Kalinowska A. (2004). Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”
• Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Edukacja Polska
• Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska-Jaszczołt B., Czajkowska M. (2015). Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Kielce:Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: