Język angielski - wymowa 11-JAW-15-s
Kurs obejmuje ćwiczenia z zakresu prawidłowej produkcji dźwięków, doskonalenia miejsca i sposobów ich artykulacji, ze szczególnym uwzględnieniem artykulacji w kontraście; prawidłowej wymowy samogłosek oraz podziału i zapisu fonetycznego; ćwiczenia odsłuchowe z rozpoznawania samogłosek i transkrypcji; ćwiczenia z zakresu identyfikacji spółgłosek, ich podziału i zapisu fonetycznego; odsłuchu spółgłosek i prawidłowej ich produkcji, a szczególnie prawidłowego sposobu i miejsca artykulacji, oraz ćwiczenia udoskonalające wymowę, w tym ćwiczenia polegające na głośnym czytaniu tekstów (np. bajek).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna sposoby tworzenia dźwięków oraz terminologię potrzebną do opisania procesów językowych; rozróżnia poszczególne dźwięki, analizuje różnice pomiędzy dźwiękami; wypowiada poszczególne dźwięki poprawnie, jest świadomy błędów oraz potrafi je korygować; potrafi zapisać i odtworzyć dźwięki z zapisu fonetycznego; planuje pracę własną analizując swoje osiągnięcia; potrafi samodzielnie przygotować fragment do głośnego przeczytania, wypowiadając poszczególne wyrazy zgodnie z zasadami wymowy; jest świadomy różnic w wymowie dźwięków polskich i angielskich; jest świadomy zasad artykulacji polskich dźwięków i pracuje nad poprawnością polskiej wymowy.
Kryteria oceniania
Testy transkrypcji; odpowiedź ustna; prezentacja indywidualna; głośne czytanie dowolnie wybranego tekstu; głośne czytanie bajki.
Kryteria oceniania:
5 doskonała wiedza, umiejętności, kompetencje
4,5 bardzo dobra wiedza, umiejętności, kompetencje
4 dobra wiedza, umiejętności, kompetencje
3,5 zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje, z licznymi błędami
2 niezadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje
Literatura
1. Ponsonby, M., 1990. How Now, Brown Cow? , Prentice Hall.
2. Roach, P. 2009. English Phonetics and Phonology, CUP
3. Wells J., 2000. English Pronouncing Dictionary, Longman.
4. Hancock M., 2003. English Pronunciation in Use CUP 2003
5. Sawala, K. Szczegóła, T. Jankowski, M., Weckwerth, J. 2011.Say it right: Multimedialny kurs wymowy języka angielskiego. Oficyna Wydawnicza Atena: Poznań
6. Vaughan-Rees M. 1994. Rhymes and Rhythm. Macmillan Publishers Ltd.
7. Vaughan-Rees M.,2003. Test Your: Pronunciation, Penguin English Guides, Pearson Education Limited.
8. Hancock, M. 2003. English Pronunciation in Use. Intermediate. Cambridge: CUP
9.Mańkowska, A., Nowacka, M., Kłoczowska, M. How much wood would a woodchuck chuck. WSLiZ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: