Interwencja kryzysowa w sytuacjach ryzykownych on-line 11-IKSR-11-s
Analiza kluczowych zachowań ryzykownych online wraz z kryteriami diagnostycznymi (agresja elektroniczna, e-uzależnienia, seksting). Typologia zachowań ryzykownych online stosowana w badaniach EU Kids Online
Uwarunkowania socjodemograficzne kluczowych zachowań ryzykownych online (ze szczególnym uwzględnieniem osób małoletnich) – kontekst sprawstwa i wiktymizacji
Różnice w mechanizmach wybranych zachowań ryzykownych online i offline (w kontekście właściwości cyberprzestrzeni) i wynikające z nich uwarunkowania dla działań profilaktycznych
Zachowania prospołeczne i prorozwojowe online i rozwiązania edukacyjne służące ich rozwojowi. Działania twórcze i pro-am (proffesional-amateur)
Typy działań profilaktycznych i interwencyjnych dotyczących wybranych zachowań ryzykownych online
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student powinien potrafić:
Nazwać i zdefiniować kluczowe zachowania ryzykowne online
Wymienić i omówić kluczowe uwarunkowania socjodemograficzne zaangażowania w zachowania ryzykowne online
Omówić różnice wybranych zachowań ryzykownych w kontekście online i offline
Omówić krótko- i długotrwale skutki zaangażowania w zachowania ryzykowne online
Wymienić i omówić podstawowe strategie profilaktyczne i interwencyjne zachowań ryzykownych online
Zaprojektować proste działania profilaktyczne/interwencyjne z uwzględnieniem diagnozy oraz aspektu etycznego
Kryteria oceniania
esej oceniany jakościowo - ocena poziomu merytorycznego i innowacyjności
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
Godzic W., Rudzińska L., Kowalewska M. O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Warszawa, 2015
Pyżalski J. Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków, 2012.
Pyżalski J., Zdrodowska A., Tomczyk Ł, Abramczuk K, (2019). Polskie Badania EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Tanaś M. (red.) Nastolatki wobec internetu, Warszawa, 2017.
Tanaś, M., Kamieniecki, W., Bochenek, M., Wrońska, A., Lange, R., Fila M. , Loba, B. Nastolatki 3.0, Wyniki ogólnopolskiego badania nastolatków w szkołach, Warszawa, 2016
Wojtasik Ł (2014). Seksting wśród dzieci i młodzieży, „ Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”. 2014; nr 2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: