Interwencja kryzysowa w szkole 11-IKS-11-s
Na zajęciach realizowane będą następujące zagadnienia:
1. Najczęściej występujące w szkole sytuacje kryzysowe, ich etiologia, mechanizmy, oraz jednostkowe i społeczne konsekwencje.
2.Krytyczne wydarzenie życiowe w biografii człowieka - rola wydarzenia w powstawaniu kryzysu psychologicznego.
3. Profilaktyka i interwencja psychologiczna w sytuacji kryzysu egzystencjalnego
4. Umiejętności pracy w grupie w kontekście zapobiegania kryzysom w szkole i podejmowania działań interwencyjnych
5. Rola pedagoga w procesie wspierania ucznia doświadczającego trudnej sytuacji życiowej i kryzysu
6. Podstawowe zasady podczas podejmowania działań profilaktycznych i interwencyjnych w środowisku szkolnym
7. Sposoby postępowania, środki i metody pracy z uczniem (i dorosłym) doświadczającym wydarzenia krytycznego
8. Interwencja psychosocjalna w szkole - podstawowe zasady
9. Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. Śmierć i żałoba w szkole. Ciężka choroba przewlekła w szkole. Profilaktyka i interwencja.
10. Interwencja kryzysowa w szkole jako forma pomocy psychologicznej - kontakt terapeutyczny skoncentrowany na problemie, praca nad przywróceniem równowagi psychicznej.
Szacunkowa liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia wynosi 35.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu modułu ma pogłębioną wiedzę na temat sytuacji i zachowań, które stwarzają niebezpieczeństwo pojawienia się kryzysu w szkole i wykorzystuje ją do analizy problemu.
Student podejmuje analizę etiologii, mechanizmów i konsekwencji sytuacji kryzysowych w szkole (zarówno w kontekście jednostkowym jak i środowiskowym).
Student łączy i wykorzystuje w praktyce wiedzę na temat działań profilaktycznych wobec sytuacji stwarzających ryzyko pojawienia się kryzysu w szkole.
Opisuje i analizuje podstawowe zasady obowiązujące podczas działań interwencyjnych w przypadku kryzysu w szkole.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla konkretnej sytuacji kryzysowej w szkole sposób postępowania.
Potrafi dobierać środki i metody pracy interwencyjnej w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.
Kryteria oceniania
Przy ocenianiu brano pod uwagę aktywność uczestników zajęć, obecność na zajęciach, zaangażowanie w dyskusjach problemowych (50%), a także wypowiedź pisemną lub ustną na wybrany temat (50%).
Literatura
James K. R., Gilliand E.B., (2005), Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa, PARPA
Badura-Madej W. (red.), (1999), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice, BPS
Kubacka-Jasiecka D., Mudyń K., (red.), (2005), Kryzys. Interwencja i pomoc psychologiczna, Toruń, Wyd. Adam Marszałek
James B.,(2003), Leczenie dzieci po urazach psychicznych, Warszawa, PARPA
Kubacka-Jasiecka D., Mudyń K., (red.), (2014), Kryzysy i ich przezwyciężanie, Toruń, Wyd. A. Marszałek
Rogiewicz M., (red.), (2015) Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków, Kraków, Medycyna Praktyczna
Rogiewicz M., (red.), (2015) Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych, Kraków, Medycyna Praktyczna
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., (2000), Psychologia rozwoju człowieka, tom I, tom II, Warszawa, PWN
Sęk H., (red.), (2007), Psychologia kliniczna, Warszawa PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: