Historia wychowania 11-HW-1PPW-pw-n
Treści programowe:
1. Początki wychowania na starożytnym Bliskim Wschodzie.
2. Rozwój wychowania w starożytnej Grecji, okresie hellenistycznym i starożytnym Rzymie: wpływy greckie oraz wczesnochrześcijańskie; organizacja szkolnictwa; myśl pedagogiczna.
3. Wychowanie i szkolnictwo w średniowieczu: Ojcowie oraz Doktorzy Kościoła i ich wpływ na wychowanie; renesans karoliński; renesans XII w.; organizacja szkół, program i metody nauczania; powstanie i rozwój uniwersytetów; oświata w Polsce średniowiecznej; poglądy Augustyna z Hippony i Tomasza z Akwinu na rolę nauczyciela. Stanowe zróżnicowanie metod nauczania i wychowania. Edukacja kobiet w średniowieczu.
4. Wychowanie w okresie renesansu, reformacji i kontrreformacji. Szkoły Braci Wspólnego Życia, renesansowe szkoły włoskie, szkolnictwo protestanckie i wykształcenie nowego modelu szkoły humanistycznej; szkolnictwo jezuickie. Wpływ myśli pedagogicznej na rozwój szkolnictwa (P. Vergerio, Erazm z Rotterdamu, J.L. Vives, M. Montaigne, F. Bacon). Polska myśl pedagogiczna doby renesansu, reformacji i kontrreformacji, rozwój szkolnictwa w Polsce XVI-XVII w.
5. Myśl pedagogiczna w czasach nowożytnych: cel nauki, metoda i treści nauczania; Kartezjusz; J.A. Komeński – dydaktyka i nowy system szkolny; J. Locke; idee pedagogiczne oświecenia (D. Diderot, J.J Rousseau).
6. Sytuacja szkolnictwa polskiego w okresie oświecenia; Komisja Edukacji Narodowej i jej agendy.
7. Modernizacja w XIX w.: J.H. Pestalozzi; A. Diesterweg i F. Froebel; nowe typy szkół; pedagogika J.F. Herbarta i H. Spencera.
8. Oświata i szkolnictwo na ziemiach polskich w XIX w. Specyfika rozwoju edukacji i myśli pedagogicznej na terenach poszczególnych zaborów. Zjawisko pracy organicznej i pracy u podstaw jako odpowiedź na germanizację i rusyfikację.
9. Główne kierunki pedagogiczne przełomu XIX i XX w. Pedagogika Nowego Wychowania.
10. Oświata i szkolnictwo w Polsce w latach 1918-1939.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/studentka
1. Posiada podstawową wiedzę w zakresie historii wychowania w szerokim, interdyscyplinarnym ujęciu.
2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę źródła historycznego. Potrafi powiązać fakty źródłowe z wiedzą interdyscyplinarną, bazującą na osiągnięciach pedagogiki, historii, socjologii, filozofii.
3. W analizie zjawisk historycznych wykorzystuje szeroki kontekst uwarunkowań społecznych, politycznych, gospodarczych.
4. Swobodnie wypowiada się i formułuje wnioski na piśmie. Poprawnie przygotowuje przypisy i zestawia bibliografię.
5. Posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych oraz tekstów źródłowych, streszczania ich i komentowania;
6. Potrafi porównać różne koncepcje teoretyczne; rekapituluje i podsumowuje dyskusję wyciąga wnioski.
7. Potrafi współpracować w grupie, np. przy tworzeniu projektów.
Kryteria oceniania
Egzamin: Spotkanie w czasie rzeczywistym (on-line) studenta z egzaminującym. Wypowiedź ustna. Pytania zadawane są przez egzaminatora w trakcie spotkanie wideokonferencyjnego. Wymagana włączona kamera i mikrofon. Student wybiera numer zestawu pytań (dwa pytania); możliwe są pytanie dodatkowe ze strony egzaminatora.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Analiza sposobu oceniania na przykładzie: "Poglądy pedagogiczne Platona"
Na ocenę bdb
Biegłe osadzenie postaci Platona na tle epoki, wskazanie dat życia, kluczowych faktów dotyczących wykształcenia, twórczości – wskazanie tytułów tekstów, pełne omówienie teorii pedagogicznej Platona, wskazanie jej aktualnych wciąż oraz zdezaktualizowanych aspektów.
Na ocenę db
Brak pewnych elementów wskazanych powyżej, dopuszczenie się nieścisłości faktograficznych w trakcie wypowiedzi.
Na ocenę dst
Zwięzłe przedstawienie teorii pedagogicznej Platona, bez wchodzenia w jej szczegóły. Poziom wypowiedzi – akceptowalny.
.
Na ocenę ndst
Brak wiedzy na temat kluczowych aspektów teorii pedagogicznej Platona
Literatura
Teksty źródłowe
Materiały do ćwiczeń z historii wychowania. Wybór: S. Kot, Warszawa 1994
Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, t. 1-8, Kielce 1993
Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. 1-11, Wrocław 1956-1969
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn, t. 1, Warszawa 1993
Podręczniki
Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001
Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. 1-2, Warszawa 1965-1967
Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 2002
Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994
Krajewski M., Dzieje wychowania i doktryn pedagogicznych, Płock 2003
Krajewski M., Dzieje wychowania i doktryn pedagogicznych. Zarys wykładu, Płock 2005
Litak S., Historia wychowania, Kraków 2004
Markiewiczowa H., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2001
Massalski A., Bożyk I., Historia wychowania i myśli pedagogicznej. Skrypt dla studentów, Warszawa 2020.
Możdżeń S., Zarys historii wychowania, Kielce 1992-1995
Orczyk A., Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008
Pedagogika, t. I, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.
Perroy E., Doucet R., Lareille A., Historia wychowania, Warszawa 1969
Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1996
Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: