Historia resocjalizacji 11-HRES-11-s
Zapoznanie studenta z procesem kształtowania się refleksji penologicznej
Zapoznanie studenta z podejściem filozofii, nauk społecznych i humanistycznych do zagadnienia kary
Zapoznanie studenta z historyczno- kulturowymi aspektami kary w Polsce i na świecie
Zapoznanie studenta z historią rozwoju praktyki resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie
Przekazanie wiedzy na temat genezy i rozwoju koncepcji i systemów resocjalizacji
Przedstawienie studentom problematyki związanej z dziejami teorii i praktyki resocjalizacyjnej
Przedstawienie studentom problematyki związanej ze zjawiskiem pijaństwa, alkoholizmu, narkomanii, prostytucji na przestrzeni wieków
W cyklu 2022/SL:
Zapoznanie studenta z procesem kształtowania się refleksji penologicznej |
W cyklu 2023/SL:
Zapoznanie studenta z procesem kształtowania się refleksji penologicznej |
W cyklu 2024/SL:
Zapoznanie studenta z procesem kształtowania się refleksji penologicznej |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
W cyklu 2019/SL: C1 -- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kształtowania się refleksji penologicznej,
C2 - wyposażenie studentów w wiedzę na temat kary jako przedmiotu badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych, a także wiedzy na temat koncepcji kryminologicznych,
C3 - przekazanie wiedzy i umiejętności rozpoznawania kar stosowanych wobec przestępców w ujęciu historycznym,
C4- wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą kształtowania się myśli resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie
C5- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kształtowania się polskiej teorii i praktyki resocjalizacyjnej | W cyklu 2022/SL: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką uwarunkowań historycznych kształtujących teorię i praktykę resocjalizacji:
- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kształtowania się refleksji penologicznej,
- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kary jako przedmiotu badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych, a także wiedzy na temat koncepcji kryminologicznych,
- przekazanie wiedzy i umiejętności rozpoznawania kar stosowanych wobec przestępców w ujęciu historycznym,
- wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą kształtowania się myśli resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie a także kształtowania się polskiej teorii i praktyki resocjalizacyjnej
| W cyklu 2020/SL: C1 -- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kształtowania się refleksji penologicznej,
C2 - wyposażenie studentów w wiedzę na temat kary jako przedmiotu badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych, a także wiedzy na temat koncepcji kryminologicznych,
C3 - przekazanie wiedzy i umiejętności rozpoznawania kar stosowanych wobec przestępców w ujęciu historycznym,
C4- wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą kształtowania się myśli resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie
C5- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kształtowania się polskiej teorii i praktyki resocjalizacyjnej
| W cyklu 2018/SL: C1 -- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kształtowania się refleksji penologicznej,
C2 - wyposażenie studentów w wiedzę na temat kary jako przedmiotu badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych, a także wiedzy na temat koncepcji kryminologicznych,
C3 - przekazanie wiedzy i umiejętności rozpoznawania kar stosowanych wobec przestępców w ujęciu historycznym,
C4- wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą kształtowania się myśli resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie
C5- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kształtowania się polskiej teorii i praktyki resocjalizacyjnej | W cyklu 2023/SL: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką uwarunkowań historycznych kształtujących teorię i praktykę resocjalizacji:
- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kształtowania się refleksji penologicznej,
- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kary jako przedmiotu badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych, a także wiedzy na temat koncepcji kryminologicznych,
- przekazanie wiedzy i umiejętności rozpoznawania kar stosowanych wobec przestępców w ujęciu historycznym,
- wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą kształtowania się myśli resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie a także kształtowania się polskiej teorii i praktyki resocjalizacyjnej
| W cyklu 2021/SL: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką uwarunkowań historycznych kształtujących teorię i praktykę resocjalizacji:
- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kształtowania się refleksji penologicznej,
- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kary jako przedmiotu badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych, a także wiedzy na temat koncepcji kryminologicznych,
- przekazanie wiedzy i umiejętności rozpoznawania kar stosowanych wobec przestępców w ujęciu historycznym,
- wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą kształtowania się myśli resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie a także kształtowania się polskiej teorii i praktyki resocjalizacyjnej
| W cyklu 2024/SL: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką uwarunkowań historycznych kształtujących teorię i praktykę resocjalizacji:
- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kształtowania się refleksji penologicznej,
- wyposażenie studentów w wiedzę na temat kary jako przedmiotu badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych, a także wiedzy na temat koncepcji kryminologicznych,
- przekazanie wiedzy i umiejętności rozpoznawania kar stosowanych wobec przestępców w ujęciu historycznym,
- wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą kształtowania się myśli resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie a także kształtowania się polskiej teorii i praktyki resocjalizacyjnej
|
Efekty kształcenia
Student:
Zna warunki i przyczyny, które złożyły się na powstanie refleksji penologicznej. Zna dzieje polskiej teorii i praktyki resocjalizacyjnej.
Zna problem kary jako przedmiotu zainteresowań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych
Zna rodzaje i funkcje kar stosowanych w różnych epokach historycznych
Odtwarza historię rozwoju praktyki resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie
Potrafi scharakteryzować genezę i rozwój koncepcji i systemów resocjalizacji i systemów penitencjarnych
Potrafi scharakteryzować zjawisko pijaństwa, alkoholizmu, narkomanii, prostytucji na przestrzeni wieków
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): -student wykazał się znakomitą wiedzą podczas zaliczenia
- student uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin
- student prawidłowo wykonał zadania przewidziane programem zajęć
- student wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia
dobry plus (db +; 4,5): -student wykazał się bardzo dobrą wiedzą podczas zaliczenia
- student uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin
- student zazwyczaj prawidłowo wykonywał zadania przewidziane programem zajęć
- student zazwyczaj wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia
dobry (db; 4,0): student wykazał się dobrą wiedzą podczas zaliczenia
- student zazwyczaj uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin
- student zazwyczaj prawidłowo wykonywał zadania przewidziane programem zajęć
- student zazwyczaj wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia
dostateczny plus (dst +; 3,5): student wykazał się dostateczną wiedzą podczas zaliczenia
- student raczej uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin
- student nie zawsze prawidłowo wykonywał zadania przewidziane programem zajęć
- student nie zawsze wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia
dostateczny (dst; 3,0): - student wykazał się dostateczną wiedzą podczas zaliczenia
- student raczej uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin
- student popełniał liczne błędy wykonując zadania przewidziane programem zajęć
niedostateczny (ndst; 2,0): - student nie wykazał się dostateczną wiedzą podczas zaliczenia,
- student nie zawsze uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin/ Nie uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin
- student zazwyczaj błędnie wykonywał zadania przewidziane programem zajęć/nie wykonywał zadań przewidziane programem zajęć
- student nie zawsze wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Abucewicz A., Narkomania w Polsce jako problem społeczny w perspektywie konstrukcjonistycznej. część trzecia:koniec lat 60. i lata 70. (w:) Alkoholizm i Narkomania 2006, tom 19;nr 2, s. 183-202. oraz część czwarta: pierwsza połowa lat 80. s. 285-304. (PDF).
Urban B., J. M. Stanik, Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, tom 2, Warszawa 2008., podrozdział 2.2. (2.2.1 – 2.2.3)
Barczyk A., Barczyk P.P., Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 1999, część II, rozdział I , s. 43- 103.
Barczykowska A., Dzierzyńska- Breś, Muskała M., (red.), Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Poznań 2015.
Besala J., Alkoholowe dzieje Polski. Czasy Piastów i Rzeczypospolitej Szlacheckiej, Poznań 2015, rozdział V, punkt 1, 2, 3.
Bogucka M., Staropolskie obyczaje w XVI – XVII wieku, Warszawa 1994.
Bulenda T., Musidłowski R. (red.), System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003, s. 77 – 127, (art. P. Moczydłowski, Więziennictwo w okresie transformacji ustrojowej w Polsce: 1989-2003.
Cekiera Cz., Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin 1999, rozdział I, s. 9-14, rozdział V, s. 172-179.
Charkowska K., Zjawisko prostytucji w doświadczeniach prostytuujących się kobiet, Kraków 2012, rozdział 1 (1.1.- 1.2.).
Dukaczewski E.J., Historia rozwoju praktyki resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie (w:) B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja, Tom 1, Warszawa 2008, s. 31-73.
Imieliński K, Manowce seksu, Łódź 1990, rozdział I - punkt 1 i 2, rozdział II – punkt 1-3, rozdział IV, punkt 1 – 8. (PDF).
Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja. Wybrane metody pomocy dzieciom i młodzieży, Warszawa 1996. rozdział 12,13,14,15.
Kuchowicz Z., Z dziejów obyczajów polskich w wieku XVII i pierwszej połowy XVIII, Warszawa 1957, rozdział 9 (Okrucieństwa, przestępstwa, bandytyzm).
Kuchowicz Z.,Z dziejów obyczajów polskich w wieku XVII i pierwszej połowy XVIII,1957,s. 175-204.
Muskała M., Juvenile Boot Camps - zmierzch eksperymentu? Pedagogika społeczna, Oblicza Resocjalizacji, red. M. Konopczyński, Nr 2 (32), 2009.
Rabinowicz L., Podstawy nauki o więziennictwie, Warszawa 1933.
Stańdo- Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000, rozdział 1, punkt 1; rozdział 3.
Tazbir J., Okrucieństwo w nowożytnej Europie, Warszawa 1993.
Tazbir J., Święci grzesznicy i kacerze, Warszawa 1959.
Utrat- Milecki J., Podstawy penologii. Teoria kary, Warszawa 2006.
Woronowicz B. T., Uzależniania. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa 2009,rozdział 2 i 20.
Zaremska H., Niegodne rzemiosło. Kat w społeczeństwie polskim XIV – XVI wieku, Warszawa 1986.
W cyklu 2022/SL:
Baranowski B., O hultajach, wiedźmach i wszetecznicach. Szkic z obyczajów XVII i XVIII wieku, Łódź 1963. |
W cyklu 2023/SL:
Baranowski B., O hultajach, wiedźmach i wszetecznicach. Szkic z obyczajów XVII i XVIII wieku, Łódź 1963. |
W cyklu 2024/SL:
Baranowski B., O hultajach, wiedźmach i wszetecznicach. Szkic z obyczajów XVII i XVIII wieku, Łódź 1963. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: