Historia wychowania 11-HISWZ-11-pw-n
Student otrzymuje podstawową wiedzę w zakresie historii wychowania w szerokim, interdyscyplinarnym ujęciu.
Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę źródła historycznego. Potrafi powiązać fakty źródłowe z wiedzą interdyscyplinarną, bazującą na osiągnięciach pedagogiki, historii, socjologii, filozofii.
W analizie zjawisk historycznych wykorzystuje szeroki kontekst uwarunkowań społecznych, politycznych, gospodarczych.
Swobodnie wypowiada się i formułuje wnioski na piśmie. Poprawnie przygotowuje przypisy i zestawia bibliografię.
Posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych oraz tekstów źródłowych, streszczania ich i komentowania; prawidłowego posługiwania się naukową terminologią; konstruowania dłuższej wypowiedzi piśmiennej i ustnej; gromadzenia i wykorzystywania informacji naukowej; systematyzowania wiedzy szczegółowej, porównywania faktów z przeszłości z bieżącą sytuacją; porównywania różnych koncepcji teoretycznych; rekapitulowania i podsumowywania dyskusji; wyciągania wniosków.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2019/SL: |
Efekty kształcenia
Definiuje i wyjaśnia problemy wychowawcze, edukacyjne i oświatowe w aspekcie historycznym
Definiuje i rozumie terminologię naukową humanistyczną
Porównuje poglądy i praktykę edukacyjną w różnych okresach historycznych
Potrafi wykorzystać podczas dyskusji zgromadzone informacje naukowe
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę źródła historycznego
Umie połączyć fakty źródłowe z wiedzą interdyscyplinarną
Prawidłowo wykorzystuje konteksty: społeczne, polityczne i ekonomiczne do analizy zjawisk historycznych
Potrafi poprawnie przygotować przypisy i zestawienie bibliografii na dany temat
Potrafi wypowiadać się, uczestniczyć w dyskusji, przedstawiać prezentacje ustne i multimedialne
Współpracuje z kolegami i koleżankami z grupy
Kryteria oceniania
- ocena podsumowująca (P) – aktywny udział w zajęciach, dyskusja podczas konwersatoriów,
- ocena formująca (F) – zaproponowanej przez studenta literatury potrzebnej do opracowania pracy semestralnej
-ocena podsumowująca (P) przedstawionej przez studenta pracy semestralnej
-ocena podsumowująca (P) stopień wyczerpania wypowiedzi ustnej/pisemnej na pytania zadane podczas kolokwium zaliczeniowego i egzaminu
Skala ocen:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Teksty źródłowe
Materiały do ćwiczeń z historii wychowania. Wybór: S. Kot, Warszawa 1994
Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, t. 1-8, Kielce 1993
Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. 1-11, Wrocław 1956-1969
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn, t. 1, Warszawa 1993
Podręczniki
Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001
Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. 1-2, Warszawa 1965-1967
Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 2002
Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994
Krajewski M., Dzieje wychowania i doktryn pedagogicznych, Płock 2003
Krajewski M., Dzieje wychowania i doktryn pedagogicznych. Zarys wykładu, Płock 2005
Litak S., Historia wychowania, Kraków 2004
Markiewiczowa H., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2001
Możdżeń S., Zarys historii wychowania, Kielce 1992-1995
Orczyk A., Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008
Pedagogika, t. I, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.
Perroy E., Doucet R., Lareille A., Historia wychowania, Warszawa 1969
Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1996
Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: